لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

یک جوان شیعه به اتهام «شورش خشونت‌آمیز» در عربستان سعودی اعدام شد


عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد یک مرد جوان را به جرم مشارکت در اعتراضات اقلیت شیعه علیه حکومت ریاض اعدام کرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که محاکمه این جوان ۲۶ ساله به نام هاشم بن عیسی الدرویش «نقص‌های جدی» داشته و احتمال دارد که دلیل اجرای حکم اعدام جرایمی باشد که او در دوران نوجوانی مرتکب شده بود.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود گفته است: این جوان در سال ۲۰۱۵ و از قرار معلوم به دلیل مشارکت در شورش‌های سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بازداشت شده بود. در متن اعلام جرم رسمی تاریخ دقیق ارتکاب جرم مشخص نشده و در نتیجه او هنگام ارتکاب جرم ۱۷ ساله و یا احتمالاً ۱۸ ساله بوده است.

حکومت عربستان سعودی تاکید می‌کند که این جوان به دلیل ارتکاب جرایم در سن ۱۹ سالگی اعدام شده ولی تاریخ دقیق ارتکاب این جرایم را اعلام نکرده است.

سال گذشته عربستان سعودی اجرام حکم اعدام در مورد مجرمان خردسال را لغو کرد.

وزرات کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت این فرد به جرم مشارکت در تشکیل هسته‌های تروریستی با هدف کشتن ماموران پلیس، اقدام به قتل ماموران پلیس، تیراندازی به سوی گشت پلیس و ساختن بمب‌های آتش‌زا برای حمله به پلیس محکوم شده است.

جرم‌های دیگری که در مورد او اعلام شده تشویق به شورش علیه حکام و ایجاد اغتشاش و تخاصم مذهبی است. به گفته وزارت کشور عربستان، این جرایم در ناحيه دمام، واقع در شرق عربستان سعودی روی داده که محل سکونت بخش اعظم شیعیان کشور و بندر مهم صادرات نفت است.

در سال‌های اوج جنبشی که در سطح منطقه به «بهار عربی» مشهور شد بندر دمام و سایر نقاط در استان شرقی عربستان سعودی شاهد ناآرامی و اعتراضات شیعیان بود. خواست‌های اصلی معترضان اشتغال، فرصت‌های برابر با جمعیت سنی و رفع تبعیض از شیعیان بود.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی با حمایت خودروهای زرهی این اعتراضات را سرکوب و تعداد زیادی از معترضان را بازداشت کردند. در سال ۲۰۱۷ تعداد زیادی از منازل شیعیان در محله المصوره شهر العوامیه تخریب شد. دولت عربستان ادعا می‌کرد که این منطقه به مخفی‌گاه پیکارجویان شیعه بدل شده و وعده داد که به زودی اين محلات را بازسازی خواهد کرد.

از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از شیعیان به جرم شرکت در اعتراضات خشونت‌آمیز اعدام شده‌اند. طبق آمارهای جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی ۳۷ نفر را به دلیل «جرایم تروریستی» اعدام کرد که از این تعداد ۳۴ نفر شیعه بودند. در سال ۲۰۱۶ نیز ۴۷ نفر همگی در یک روز به جرم مشارکت در «جرایم تروریستی» اعدام شدند.

یکی از اعدامی‌ها نمرباقر النمر، روحانی شیعه‌ای بود که در سال ۲۰۱۲ بازداشت شده بود. اعدام او اعتراض شيعيان در کشورهای مختلف از جمله پاکستان و ایران را برانگيخت و بهانه‌ای شد برای حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران.

حکومت عربستان بارها و با صراحت ایران را مسئول مسلح کردن شیعیان آن کشور اعلام کرده و مدعی است که «معترضان شیعه از خارج رهبری می‌شوند».

عفو بین‌الملل ضمن اعتراض به کاستی‌های محاکمه هاشم بن عیسی الدرویش گفت او پس از دستگیری در سن ۲۰ سالگی مدت طولانی در سلول انفرادی بوده و شش ماه حق تماس با خارج از زندان نداشته است.

او حدود دو سال پس از بازداشت و تا زمان آغاز محاکمه‌اش توسط دادگاه ویژه جرایم تروریستی از حق برخورداری از وکیل نیز محروم بوده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، پس از تایید حکم اعدام توسط دیوان عالی عربستان سعودی پرونده آقای الدرویش به شورای امنیت ملی ارجاع داده شد که زیر نظر محمدبن سلمان، ولیعهد کشور فعالیت می‌کند.

طبق سنت حکومتی عربستان سعودی احکام اعدام توسط ملک سلمان پادشاه کشور تایید و در اکثر موارد به صورت گردن زدن اجرا می‌شوند.

آمارهایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌های سال گذشته در عربستان سعودی ۱۴ مورد بوده ولی در حدود پنج ماهی که از سال جاری می‌گذرد حداقل ۲۰ نفر اعدام شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG