لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

ابراز امیدواری ولیعهد عربستان به توافق با ایران


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ضمن تاکید بر ضرورت دستیابی به یک توافق قوی در مذاکرات احیای برجام گفت کشورش قصد دارد مذاکره با حکومت ایران برای رسیدن به توافق مورد قبول دو کشور را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، محمد بن سلمان در مصاحبه با مجله آتلانتیک گفت مذاکره مستقیم با ایران به ایجاد یک شرایط خوب و آینده بهتر برای هر دو کشور کمک خواهد کرد.

ولیعهد عربستان سعودی در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: «ایران همواره همسایه ما خواهد بود. نه ما می‌توانیم از آنها خلاص شویم و نه آنها می‌توانند از ما خلاص شوند.»

عربستان سعودی و متحدان عربی آن کشور در حاشیه خلیج فارس معتقدند که توافق احتمالی بین ایران و قدرت‌های جهانی به نگرانی‌های آنها از جمله برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت گروه‌های نیابتی آن کشور در کشورهایی نظیر یمن و لبنان پاسخ نمی‌دهد.

ولیعهد عربستان سعودی گفت: «ما یک توافق ضعیف نمی‌خواهيم چون نتیجه آن در نهایت همان وضعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم.»

مناسبات رسمی ایران و عربستان سعودی در سال ۹۵ قطع شد و تنش بین دو کشور در سال ۹۸ در پی حملات موشکی به تاسیسات نفتی عربستان به اوج رسید. ریاض ایران را مسئول این حملات معرفی کرد ولی تهران دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

گفت‌وگوهای مقدماتی دو کشور از سال گذشته با میزبانی عراق آغاز شد و به گفته منابع دیپلماتیک در منطقه، نمایندگان ارشد دو کشور تاکنون چندين بار دیدار کرده‌اند.

وزیر خارجه عربستان ماه گذشته گفت با وجود عدم پیشرفت محسوس در مذاکرات گذشته ریاض کماکان خواهان ادامه گفت‌وگو است و از دولت ایران خواست رفتار خود را تغییر دهد.

به گفته کارشناسان، یکی از دلایل برقراری مناسبات دیپلماتیک بین امارات متحده عربی و بحرین با دولت اسرائیل در سال ۹۸ نگرانی این کشورها از ایران و تلاش برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای جدید به دلیل نامشخص بودن میزان حمایت امنیتی آمریکا از آنها در برابر تهدیدهای ایران بود.

محمد بن سلمان در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: «ما اسرائیل را نه یک دشمن بلکه متحد بالقوه‌ای می‌دانیم که در برخی از زمینه‌ها می‌توانیم با هم همکاری کنیم. ولی اسرائیل باید مشکل خود را با فلسطینیان حل کند.»

حکومت عربستان سعودی در مواضع رسمی خود عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل را به بنای یک حکومت مستقل فلسطینی در اراضی اشغال شده در جنگ ۱۹۶۷ مشروط کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG