لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

بلومبرگ: عربستان به جمهوری اسلامی به طور مشروط پیشنهاد همکاری اقتصادی داده است


دیدار رئیسی و بن‌سلمان در ریاض در حاشیه نشست «سازمان همکاری‌های اسلامی». بیستم آبان امسال
دیدار رئیسی و بن‌سلمان در ریاض در حاشیه نشست «سازمان همکاری‌های اسلامی». بیستم آبان امسال

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه، هشتم آذر، به نقل از «مقامات عربی و غربی آشنا به موضوع» نوشت که عربستان سعودی به جمهوری اسلامی ایران به طور مشروط پیشنهاد همکاری اقتصادی داده است.

به نوشته این خبرگزاری، عربستان به ایران پیشنهاد داده است در صورتی که جمهوری اسلامی از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر توسط نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود خودداری کند، عربستان در مسیر تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در ایران گام برخواهد داشت.

به نوشته این گزارش، این پیشنهاد از زمان حمله ۱۵ مهرِ حماس به اسرائیل، هم به‌طور مستقیم و هم از طرق مختلف به ایران ارائه شده است.

«مقام‌های عربی و غربی» که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به بلومبرگ گفتند که احتمال همکاری‌های بیشتر بین دو کشور، در دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جریان نشست ماه جاری که در ریاض با موضوع جنگ غزه برگزار شد نیز مطرح شد.

این‌که پاسخ جمهوری اسلامی به این پیشنهاد عربستان چه بوده هنوز مشخص نیست. بلومبرگ می‌نویسد که در این باره با یک مقام وزارت خارجه عربستان و سخنگوی سفارت عربستان در واشینگتن تماس گرفته اما هنوز واکنشی دریافت نکرده است.

به نوشته این خبرگزاری، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که واشینگتن با عربستان سعودی و دیگر متحدان عرب خود همکاری می‌کند تا از استفاده جمهوری اسلامی از وضعیت جنگی کنونی در غزه برای تقویت شبکه گروه‌های نیابتی خود جلوگیری کند.

در حوزه داخلی ایران نیز، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های سنگین آمریکا علیه جمهوری اسلامی و سوء مدیریت داخلی باعث شده بسیاری از ایرانیان سیاست چنددهه‌ای تأمین مالی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ منطقه‌ای را زیر سؤال ببرند.

عربستان سعودی پس از حمله‌ دی‌ ۱۳۹۴ به سفارت این کشور در تهران و کنسولگریش در مشهد، سفیر خود را از تهران فراخوانده و تمامی روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده بود.

پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ با میانجی‌گری چین دو کشور بر سر احیای روابط توافق کردند.

در حال حاضر حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی عمدتاً غیرنظامی شد و آغاز حملات ارتش اسرائیل به غزه را در پی داشت، مناسبات منطقه‌ای را پیچیده‌تر کرده است.

منابع: بلومبرگ، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG