لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

شرکت‌های بزرگ فناوری ۹ میلیارد دلار دیگر در عربستان سرمایه‌گذاری می‌کنند


عبدالله بن عامر السواحه، وزیر ارتباطات عربستان، در حال سخنرانی در مجمع بین‌المللی فناوری در شهر ریاض
عبدالله بن عامر السواحه، وزیر ارتباطات عربستان، در حال سخنرانی در مجمع بین‌المللی فناوری در شهر ریاض

وزیر ارتباطات عربستان سعودی روز دوشنبه ۱۷ بهمن گفت این کشور بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال از جمله شرکت‌های آمریکایی مایکروسافت و اوراکل را جلب کرده است.

عبدالله بن عامر السواحه افزود بخش اعظم این سرمایه‌گذاری در پایگاه‌های ابر عمومی صورت خواهد گرفت. شرکت مایکروسافت ۲.۱ میلیارد دلار در یک تاسیسات عظیم پایگاه‌های ابر عمومی جهانی و شرکت اوراکل نیز ۱.۵ میلیارد دلار در احداث یک منطقه جدید پایگاه ابر عمومی در شهر ریاض سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وزیر ارتباطات عربستان سعودی در سخنرانی خود در یک مجمع بین‌المللی فناوری در شهر ریاض گفت: «در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها عربستان سعودی به بزرگترین بازار فناوری‌های دیجیتال در خاورمیانه و شمال آفریقا بدل خواهد شد».

او در مورد جدول زمانی این سرمایه‌گذاری‌ها اطلاعاتی ارائه نداد ولی شرکت اوراکل به خبرگزاری ها گفت که این سرمایه‌گذاری طی چندین سال انجام خواهد شد.

حکومت عربستان سعودی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را به اشکال گوناگون تشویق کرده است که در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و دفتر مرکزی فعالیت‌های منطقه ای خود را به ریاض منتقل کنند.

این کشور میلیاردها دلار در یک طرح بزرگ اقتصادی به نام «افق ۲۰۳۰» سرمایه‌گذاری کرده است که زیر نظر مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان سعودی، اجرا می‌شود. ولی تاکنون در جلب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی که ستون اصلی این طرح با هدف کاهش اتکا به فروش نفت است، موفقیت چندانی نداشته است.

وزیر ارتباطات عربستان سعودی افزود که شرکت چینی هوآوی نیز حدود ۴۰۰ میلیون دلار در زمینه زیرساخت‌های پایگاه‌ ابر عمومی برای ارائه خدمات خود در سطح منطقه و طرح دیگری با مشارکت شرکت سعودی آرامکو سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آقای السواحه خاطرنشان کرد که در مذاکرات مجمع بین‌المللی فناوری در شهر ریاض در خصوص سرمایه‌گذاری حدود ۴.۵ میلیارد دلار دیگر در حوزه‌های گوناگون توافق شده است.

«تونوموس» یکی از شرکت‌های مقاطعه‌کار در طرح بزرگ و ۵۰۰ میلیارد دلاری ولیعهد سعودی به نام «نئوم»، پارسال اعلام کرد که یک میلیارد دلار در فناوری هوش مصنوعی از جمله راه‌اندازی یک پلتفرم متاورس سرمایه گذاری خواهد کرد.

افزایش تقاضا برای استفاده از زیرساخت‌های پایگاه ابر عمومی، شرکت‌های بزرگ فناوری دیجتیال نظیر اوراکل، آمازون، مایکروسافت و آلفابت را مجبور کرده که برای سرعت دادن به گردش اطلاعات، مراکز و بایگانی‌های بیشتری برای جمع‌آوری و توزیع داده‌ها در نقاط مختلف جهان احداث کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG