لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

افزایش «باورنکردنی» درصد استخدام زنان در عربستان


اولین رانندگی حِصه العجاجی، از کارمندان جدید بخش گردشگری عربستان، به مرکز شهر ریاض
اولین رانندگی حِصه العجاجی، از کارمندان جدید بخش گردشگری عربستان، به مرکز شهر ریاض

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار زنان شاغل در عربستان سعودی در سال‌های اخیر به‌سرعت افزایش یافته است.

به گفته مؤسسه تحقیقاتی بروکینگز، در حالی که اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی، تنها حدود ۲۰ درصد از زنان بزرگسال سعودی شاغل یا جویای کار بودند، در پایان سال ۲۰۲۰، درصد زنان شاغل در مجموع نیروی کار این کشور به حدود ۳۳ درصد رسیده است.

بروکینگز در گزارش تازه‌ای می‌نویسد: «این بدین معناست که سهم زنان سعودی در بازار کار تنها ظرف دو سال ۶۴ درصد بیشتر شده که آماری باورنکردنی است!.»

به نوشته این گزارش، نکته مهم این است که این افزایش اشتغال زنان ناشی از استخدام به عنوان کارمند دولت نبوده، بلکه بخش اعظم آن در بخش خصوصی روی داده است.

بر این اساس، اشتغال زنان در صنایع اقامتی و غذایی ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد و این آمار در بخش‌های ساخت‌وساز و محصولات تولیدی به ترتیب ۹ و ۱۴ درصد رشد متوسط داشته است. استخدام زنان در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی هم ۵ درصد بیشتر شده است.

نویسندگان گزارش بروکینگز می‌گویند برای توضیح «این تغییر چشمگیر» نمی‌توان بر روی دلیل روشنی دست گذاشت اما تأثیر احتمالی اصلاحات بسیاری را که دولت این کشور به‌تازگی انجام داده، «نباید نادیده گرفت.»

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به عنوان بخشی از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور، ابتکار عملی را برای تغییر قوانین اقتصادی و اجتماعی عربستان در پیش گرفته است. یکی از اهداف این برنامه افزایش مشارکت زنان در نیروی کار تا حد ۳۰ درصد است؛ هدفی که اکنون محقق شده است.

دولت سعودی در سال ۲۰۱۸ ممنوعیت طولانی‌مدت رانندگی برای زنان را لغو کرد و در دسامبر ۲۰۱۹ هم به تفکیک جنسیتی در رستوران‌ها پایان داد.

بروکینگز همچنین به تغییر در قوانین مربوط به سرپرستی، کار و خانواده در این کشور محافظه‌کار اشاره می‌کند و می‌نویسد که «به نظر می‌رسد این اصلاحات در حال نتیجه دادن است.»

زنان سعودی هنوز برای ازدواج، آزاد شدن از زندان یا دریافت مراقبت‌های بهداشتی جنسی یا باروری به تأیید سرپرست مرد احتیاج دارند و دیدبان حقوق بشر اصلاحات اخیر این کشور را «ناقص» خوانده است. اما به نظر می‌رسد گام‌های نخستی که در این راه برداشته شده نتیجه‌بخش بوده است.

با استفاده از بروکینگز و سی‌ان‌بی‌سی / پ.پ
XS
SM
MD
LG