لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

عربستان سعودی دو میلیارد دلار به متحدان خود در یمن کمک مالی می‌کند


سازمان ملل متحد، یمن را «بدترین بحران انسانی» خوانده است.
سازمان ملل متحد، یمن را «بدترین بحران انسانی» خوانده است.

در پی درخواست نخست‌وزیر یمن که از سوی ریاض به عنوان دولت مشروع حاکم در این کشور پذیرفته شده است، عربستان سعودی اعلام کرد دو میلیارد دلار به متحدان خود در یمن کمک اضطراری می‌کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در پاسخ به درخواست کمک مالی نخست‌وزیر یمن دستور داد که این پرداخت صورت گیرد.

احمد عبید بن دغر، نخست‌وزیر یمن، از ائتلاف عربستان سعودی و متحدان آن خواسته بود که پیش از فروپاشی کامل واحد پولی این کشور – ریال – به نجات یمن بیایند.

وی افزوده بود که زمان کمک «همین الان، و نه فردا» است. یمن با مشکلات گسترده‌ای روبرو است و خطر قحطی این کشور را تهدید می‌کند.

عربستان سعودی و متحدانش با حمایت آمریکا در سه سال گذشته مواضع حوثی‌های یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند. حوثی‌های که از حمایت ایران برخوردارند، دولت مورد تایید سازمان ملل را در صنعاء، پایتخت، ساقط کرده‌اند.

دولتی که از سوی عربستان سعودی به رسمیت شناخته شده، دولت در تبعید در بندر عدن است.

جنگ و مناقشه در یمن طی سه سال گذشته بیش از ۱۰هزار تلفات انسانی غیرنظامی داشته و نزدیک به دو میلیون تن هم بی‌خانمان شده و با خطر قحطی روبرو هستند.

سازمان ملل متحد، یمن را «بدترین بحران انسانی» خوانده است.

عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که پول درخواستی، به حساب بانک مرکزی یمن ریخته می‌شود تا «به بهبود شرایط اقتصادی مردم یمن» کمک شود. عربستان سعودی و متحدانش سال گذشته یک بانک مرکزی دیگر برای یمن در عدن ساختند. بانک مرکزی فعلی یمن در صنعا و در اختیار حوثی‌ها است.

با این حال رییس بانک عدن سال گذشته گفته بود جلوگیری عربستان و متحدانش از ورود ۱۳هواپیمایی که پول نقد حمل می‌کردند، باعث شد که پول نقد در دسترس نباشد و اقتصاد در حالت بحرانی قرار گیرد. عربستان سعودی، حوثی‌های یمن را به سرقت پول دولت در تبعید متهم کرده است.

ریال یمن از زمان شروع جنگ در سال ۲۰۱۵، نیمی از ارزش خود را از دست داده است. قیمت اقلام اساسی چند برابر شده و هزاران تن از کارکنان دولتی بیش از یک سال است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز و فرانسه/ ک.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG