لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

بلومبرگ: عربستان و امارات برای احیای روابط اروپا با سوریه فعالانه لابی می‌کنند


استقبال از بشار اسد (چپ) رئیس‌جمهور سوریه در سفر اسفند پارسال او به امارات متحده عربی
استقبال از بشار اسد (چپ) رئیس‌جمهور سوریه در سفر اسفند پارسال او به امارات متحده عربی

عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای احیای مناسبات دیپلماتیک میان سوریه با کشورهای اروپایی و کاهش تحریم‌ها علیه دولت دمشق، «فعالانه» لابی می‌کنند.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه ۲۵ خرداد گزارش داد که مقامات سعودی و اماراتی از چند ماه پیش در سطوح مختلف مذاکره با همتایان اروپایی خود را آغاز کرده‌اند تا دولت‌های آن‌ها را متقاعد کنند که لغو تحریم‌ها علیه حکومت بشار اسد «بخش جدایی‌ناپذیر از هرگونه راهکار برای سوریه است».

این گزارش حاکی است که مقامات سعودی و اماراتی به اروپایی‌ها گفته‌اند که برداشتن گام‌های سیاسی بدون لغو تحریم‌ها علیه حکومت دمشق، کارساز نخواهد بود.

بلومبرگ می‌افزاید: نمایندگان سعودی و اماراتیِ درگیر در مذاکرات به دولت‌های اروپایی یادآور شده‌اند که با لغو تحریم‌ها علیه سوریه و بهبود وضعیت اقتصادی آن کشور، میلیون‌ها پناهجوی سوری برای بازگشت تشویق شده و فشار بر لبنان و اردن نیز کاهش خواهد یافت.

این گزارش هم‌زمان با سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، به پاریس برای مذاکره با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، حول موضوع‌های مرتبط با خاورمیانه و امور بین‌المللی منتشر شده است. اما بلومبرگ نوشت معلوم نیست که مذاکرات بن‌سلمان- مکرون بر سوریه هم متمرکز باشد.

فرانسه و آلمان برخی تلاش‌های پیشین در خصوص ازسرگیری رابطه با سوریه و کاهش تحریم علیه حکومت بشار اسد را رد کرده بودند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این زمینه گفته بود شرایط برای تغییر سیاست اتحادیه در قبال سوریه فراهم نیست و این امر، مشروط به آن است که سوریه اصلاحات سیاسی را انجام داده و به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد.

پس از ارتقای دوباره روابط امارات با سوریه در طول دو سال گذشته و دو سفر رسمی بشار اسد به ابوظبی، عربستان نیز ماه گذشته رابطه با سوریه را از سرگرفت و آقای اسد در نشست سران اتحادیه عرب که با میزبانی عربستان برگزار شد، شرکت کرد.‌

کشورهای کلیدی اتحادیه اروپا از زمان جنگ داخلی سوریه در اعتراض به سرکوب‌ خشونت‌بار معترضین به‌دست حکومت دمشق و سپس کشتار مردم این کشور، رابطه با سوریه را کاهش دادند. سران این دولت‌ها گفته‌اند که بهبود مناسبات با دمشق به منزله دادن پاداش به حکومت اسد خواهد بود.

دولت جو بایدن نیز که رویکرد اروپای غربی علیه سوریه را تأیید می‌کند، در خصوص بهبود رابطه با دمشق به کشورهای عربی هشدار داده و خواهان جلوگیری از آن شده بود. واشینگتن از موضع مشترک هلند و کانادا نیز برای کشاندن پرونده سوریه در دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام «جنایات جنگی» حمایت کرده‌ است.

با وجود مخالفت آمریکا، عربستان با درپیش‌گرفتن سیاستی مستقل از غرب در قبال منطقه، غیر از احیای رابطه سیاسی با سوریه و موافقت با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب، در ماه‌های گذشته مناسبات خود را با ایران نیز از سرگرفته است.

این رویکرد عربستان سعودی و امارات مورد حمایت چین است.

بر اساس گزارش بلومبرگ و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG