لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۴

عربستان مذاکرات خود با ایران را تایید کرد؛ «هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای است»


رائد بن خالد قرملی، مسئول سیاستگذاری وزارت خارجه عرستان سعودی روز جمعه ۱۷ اردیبهشت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت هدف مذاکرات آن کشور با ایران کاهش تنش‌های منطقه‌ای است ولی هنوز نمی‌توان در مورد نتایج این مذاکرات قضاوت کرد.

سخنان آقای قرملی اولین مورد از تایید علنی انجام اين مذاکرات از سوی مقامات عربستان سعودی است. مناسبات دیپلماتیک دو کشور در سال ۹۵ در پی حمله گروهی از معترضان به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شد.

رائد قرملی در بخشی از این مصاحبه گفت: «هدف مذاکرات اخیر بین عربستان سعودی و ایران کاهش تنش‌های منظقه‌ای است. ما امیدواریم این گفت‌وگو‌ها به نتیجه برسد ولی ارزیابی قطعی از این مذاکرات هنوز زود است. ارزیابی ما به اقدامات عملی و قابل تایید بستگی دارد و نه ادعاهایی که مطرح می شود.»

او حاضر نشد در مورد این مذاکرات اطلاعات بیشتری ارائه دهد ولی مقامات کشورهای منطقه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که موضوع اصلی گفت‌وگوها وضعیت یمن و توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ بوده که عربستان سعودی با آن مخالف است.

برهم صالح، رییس جمهور عراق روز چهارشنبه گفت این کشور میزبان حداقل یک دور از مذاکرات بین تهران و ریاض بوده است.

رائد قرملی افزود سیاست عربستان سعودی را محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور با صراحت تشریح شده است. ولیعهد عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد با وجود آن که آن کشور با «رفتار منفی» ایران مشکل دارد ولی خواستار مناسبات خوبی با تهران است.

یکی از عوامل مهم تنش در مناسبات ریاض و تهران جنگ یمن است. تنش بین دو کشور پس از حملات موشکی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سال ۹۸ افزایش یافت. ریاض و واشینگتن ایران را مسئول این حملات اعلام کردند ولی تهران این ادعا را تکذیب کرده است.

علاوه بر این ریاض از تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در سال ۹۷ برای خروج از برجام حمایت کرد.

در هفته‌های اخیر که مذاکرات برای احیای برجام آغاز شده عربستان سعودی از قدرت‌های جهانی خواسته است که در این مذاکرات شروط سخت‌تری برای ایران تعیین کنند.

تهران و ریاض در جنگ داخلی سوریه و سیاست لبنان نیز از جناح‌های رقیب حمایت می کنند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از افزایش نفوذ ایران، روسیه و ترکیه در صحنه سیاست سوریه نگران هستند.

رائد قرملی در بخش دیگری از مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت گزارش‌های رسانه‌ای در مورد مذاکره رییس اداره امنیت عربستان سعودی با مقامات سوریه در دمشق نادرست است.

او افزود مبنای سیاست ریاض در قبال سوریه کمک به مردم آن کشور برای یافتن یک راه‌حل سیاسی در چارچوب اقدامات سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت و دفاع از یکپارچگی و هویت عربی سوریه است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG