لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

آغاز محاکمه فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی


ماه مه سال گذشته، حدود یک ماه قبل از آزاد شدن رانندگی برای زنان عربستان سعودی، چندین نفر از فعالان حقوق زنان بازداشت شدند.
ماه مه سال گذشته، حدود یک ماه قبل از آزاد شدن رانندگی برای زنان عربستان سعودی، چندین نفر از فعالان حقوق زنان بازداشت شدند.

محاکمه تعدادی از فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی که سال گذشته بازداشت شدند و به ارتکاب جرایم نامعلومی متهم شده‌اند روز چهارشنبه ۲۲ اسفند انجام شد.

سازمان عفو بین الملل عنوان کرده یکی از این زنان به نام لوجین الهذلول گفته است که در دوران زندان مورد آزار قرار گرفته و به مرگ تهدید شده است.

به گفته این نهاد حقوق بشری امان النفجان و عزیز الیوسف نیز از جمله فعالانی هستند که در این دادگاه محاکمه می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، محاکمه این افراد از دادگاه ویژه تروریسم به یک دادگاه کیفری منتقل شده است. این در حالی‌ست که رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز چهارشنبه خبری در مورد برگزاری این دادگاه منتشر نکردند.

یکی از مسئولان عفو بین الملل گفت: «محاکمه این زنان واقعا نگران کننده است و به احتمال فراوان صرفا به خاطر دفاع از حقوق زنان مجرم شناخته خواهند شد.»

این نهاد در گذشته گزارش داده بود که چندین نفر از این زنان هنگام بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام دولتی می‌گوید تعداد زنانی که محاکمه آنها آغاز شده ۱۰ نفر است. اکثر این افراد در جریان دستگیری فعالان حقوق زنان در بهار گذشته بازداشت شدند و بدون اعلام جرم علیه آنها حدود یک سال در زندان بوده‌اند.

ابراهیم السیاری رییس دادگاه کیفری به خبرنگاران و دیپلمات‌های خارجی که اجازه ورود به جلسه دادگاه را نداشتند گفت قبل از شروع محاکمه این زنان تفهیم اتهام خواهند شد.

ماه مه سال گذشته، حدود یک ماه قبل از آزاد شدن رانندگی برای زنان عربستان سعودی، چندین نفر از فعالان حقوق زنان بازداشت شدند. اکثر آنها به جرایمی نظیر اقدام علیه امنیت ملی و همکاری با دشمنان حکومت متهم شدند. تعدادی از آنها بعد از مدتی از زندان آزاد شدند.

حکومت عربستان سعودی اتهامات مطرح شده از سوی اعضای خانواده برخی از این فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر در مورد شکنجه و آزار جنسی زنان در زندان را تکذیب کرده است.

عفو بین الملل و خانواده لوجین الهذلول روز سه شنبه اظهار نگرانی کرده بودند که این فعالان ممکن است به اقدامات و جرایم تروریستی متهم شوند.

انتظار می‌رفت این محاکمه در دادگاه جنایی ویژه ریاض برگزار شود که ظاهرا برای پرونده‌های مربوط به تروریسم تاسیس شده است.

ولی به گفته خانواده‌های این فعالان، مقامات دولتی نیمه شب در تماس تلفنی و بدون ذکر دلیل مشخصی به آنها اطلاع دادند که محاکمه این افراد به یک دادگاه کیفری عادی منتقل شده است.

خانم الهذلول در سال ۲۰۱۴ نیز به خاطر رانندگی از امارات متحده عربی به سمت عربستان سعودی بازداشت و ۷۰ روز زندانی شد.

سرکوب و بازداشت فعالان حقوق زنان به خصوص پس از قتل خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول مورد انتقاد شدید جامعه بین المللی قرار گرفته است.

هفته گذشته ۳۶ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمله تمامی اعضای اتحادیه اروپا در اقدامی بی‌سابقه با صدور یک بیانیه مشترک عربستان سعودی را به خاطر قتل جمال خاشقجی محکوم کرده و از نقض حقوق بشر در آن کشور از جمله بازداشت فعالان حقوق زن به شدت انتقاد کردند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG