لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

ائتلاف به رهبری عربستان گزارش‌ها درباره خروج نیروهایش از یمن را رد کرد


ژنرال ترکی المالکی
ژنرال ترکی المالکی

سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان که با شبه نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در یمن می‌جنگد، روز چهارشنبه گفت که در راستای استراتژی خود برای حمایت از نیروهای یمنی در حال جابه جایی نیرو است و نیرویی از یمن خارج نمی‌کند.

در همین حال، منابع امنیتی یمن به رویترز گفتند که ارتش عربستان از یک پایگاه نظامی بزرگ در منطقه بریقه در غرب عدن در جنوب این کشور عقب نشینی و نیروها، تجهیزات٬ مهمات و توپخانه سنگین را از این پایگاه خارج کرده است.

این منابع اضافه کردند که برخی از نیروها و تجهیزات به کشتی‌ها در بندر عدن منتقل شدند، در حالی که برخی دیگر نیز از طریق هواپیما و از فرودگاه این شهر خارج شدند. شاهدان عینی هم گفتند که کاروان‌های طولانی ارتش عربستان روز سه‌شنبه در حال حرکت از پایگاه نظامی بریقه به سمت بندر عدن بودند.

ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان، در مصاحبه با رویترز گزارش‌های منتشر شده درباره خروج نظامی عربستان از جنوب یمن را «بی‌اساس و بی‌پایه» دانست.

ژنرال ترکی المالکی اضافه کرد، جابجایی و استقرار مجدد نیروها که بر اساس ارزیابی عملیاتی و تاکتیکی صورت می‌گیرد، یک کار و عملیات استاندارد «در تمامی نیروهای نظامی در سراسر جهان» است.

رویترز می‌گوید٬ گزارش‌ها در خصوص خروج نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در حالی منتشر شده است که ایالات متحده و سازمان ملل متحد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری هفت ساله در یمن را تشدید کردند.

بمباران «صنعا و صعده»

در همین حال، بخش عربی شبکه العربیه بامداد پنجشنبه به نقل از ائتلاف به رهبری عربستان از بمباران صنعا، پایتخت یمن و منطقه صعده توسط جنگنده های این ائتلاف خبر داده است.

ائتلاف به رهبر عربستان گفته است٬ در این حملات پایگا‌ه‌های شبه نظامیان حوثی از جمله مواضع موشک‌های بالستیک٬ محل نگهداری پهپادها و همچنین انبارها مهمات هدف قرار گرفتند.

در همین زمینه٬ ساکنان صنعا نیز به رویترز گفته‌اند، در جریان حملات هوایی ائتلاف به پایتخت یمن، صدای انفجارهای شدیدی در سراسر این شهر شنیده شد.

طبق این گزارش، حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان٬ به دنبال شلیک چندین موشک بالستیک توسط شبه نظامیان حوثی به مناطق جنوبی عربستان روی داده است.

همزمان با این تحولات٬ سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در نشستی با محمد الجابر٬ سفیر عربستان سعودی در یمن بر لزوم تنش‌زدایی از جمله پایان فوری درگیری در منطقه مارب تاکید کردند.

سفرای پنج عضو دائمی شورای امنیت در پایان این دیدار اعلام کردند٬ همه طرف‌های درگیر در یمن می‌بایست برای دستیابی به راه‌حل سیاسی جامع برای پایان دادن به جنگ در یمن و کاهش آلام مردم این کشور، گفت‌وگوی واقعی داشته باشند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است، از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده‌است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG