لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

شورای امنیت خواستار توقف درگیری‌ها در سراسر یمن شد


شورای امنیت سازمان ملل (عکس از آرشیو)
شورای امنیت سازمان ملل (عکس از آرشیو)

شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها و تنش‌زدایی در یمن شد تا بتوان با خطر در حال افزایش «قحطی گسترده» در این کشور مقابله کرد.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق در این بیانیه «بر ضرورت تنش‌زدایی» و برقرار آتش بس فوری در سراسر یمن تاکید کردند.

اعضای شورای امنیت همچنین از شبه نظامیان حوثی خواسته‌اند عملیات نظامی خود را برای تصرف شهر استراتژیک مارب متوقف کنند.

تهاجم شبه نظامیان حوثی به مارب که تنها پایگاه نیروهای دولتی در شمال یمن است از ماه فوریه آغاز شد. در جریان نبردهایی که از آن زمان تاکنون ادامه دارد صدها نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند.

تصرف منطقه نفت خیز مارب توسط حوثی‌ها موقعیت آنها در مذاکرات را تقویت خواهد کرد.


جنگ در مارب نگرانی در مورد وقوع یک فاجعه بشری در این منطقه را افزایش داده چون چند صد هزار نفر از مردمی که به دلیل جنگ در مناطق دیگر آواره شده‌اند اکنون ساکن اردوگاه‌های منطقه مارب هستند.

«وخامت وضعیت انسانی»

اعضای شورای امنیت در این بیانیه سربازگیری کودکان و خشونت جنسی را در جریان درگیری‌ها محکوم کردند.

در این بیانیه شورای امنیت همچنین از وخامت وضعیت انسانی، از جمله «گرسنگی طولانی مدت و افزایش خطر قحطی گسترده» در یمن به شدت ابراز نگرانی شده است.

شورای امنیت همچنین از دولت قانونی یمن خواسته است، تا ورود « منظم و بدون تأخیر» کشتی‌های سوختی به بندر حدیده را تسهیل کند . این بیانیه همچنین از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن درخواست کرده است که «از ورود آزاد سوخت به داخل کشور برای تحویل کالاهای اساسی و کمک‌های بشردوستانه» اطمینان حاصل کنند.

در بخش دیگری از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل از وضعیت نفتکش متروکه و فرسوده صافر در سواحل یمن ابراز نگرانی شده است.

نفتکش صافر با عمری ۴۵ ساله، با محموله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در سواحل غربی بندر حدیده، تحت کنترل حوثی‌ها، از سال ۲۰۱۵ رها شده است.

سازمان ملل می‌گوید، نفتکش صافر در یمن ممکن است به زودی غرق یا منفجر شود و باعث ایجاد آلودگی نفتی و یک فاجعه زیست‌محیطی گسترده در دریای سرخ شود. همچنین باعث تعطیلی شش ماه بندر حدیده خواهد شد که اصلی‌ترین مسیر کمک‌های بین المللی به یمن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬‌ شورای امنیت شبه نظامیان حوثی را مسئول وضعیت پیش آمده برای نفتکش صافر می داند.

پیشتر گزارش شده بود حوثی‌ها با ارسال نامه‌ای با بازرسی تیم سازمان ملل موافقت کرده و این نهاد بین‌المللی در حال گفت‌وگو با جناح‌های یمنی برای فروش بار ۱.۱ میلیون بشکه‌ای نفت این کشتی و تقسیم آن میان دولت یمن و شورشیان حوثی است.

دولت یمن و حوثی‌ها بر سر مالکیت نفت این کشتی و درآمد آن مناقشه دارند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت یمن، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است، از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده‌است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته‌است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

یمن با بزرگ‌ترین بحران بشری در زمینهٔ قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG