لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

یک مقام آمریکایی: بلینکن و بن سلمان گفت‌وگویی صریح و بی‌پرده داشتند


 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه سه‌شنبه به عربستان سفر کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه سه‌شنبه به عربستان سفر کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بامداد روز چهارشنبه ۱۷ خرداد، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در شهر ساحلی جده دیدار و گفت‌وگویی «صریح و بی‌پرده» داشته است.

این مقام آمریکایی می‌گوید این گفت‌وگو حول موضوعات مختلفی، از رابطه عربستان و اسرائیل گرفته تا جنگ داخلی یمن، غائله سودان و مسئله حقوق بشر انجام گرفته است.

به گفته این مقام آمریکایی، دیدار وزیر خارجه آمریکا و بن سلمان، یک ساعت و چهل دقیقه به طول انجامیده است.

پیش از این نیز انتظار می‌رفت که بخش مهمی از این دیدار به گفت‌وگو حول عادی‌سازی مناسبات میان عربستان سعودی و اسرائیل اختصاص یابد. این در حالی است که مقامات آمریکایی احتمال ناچیزی را برای بهبود سریع این روابط در نظر گرفته‌اند.

این مقام آمریکایی در این باره گفت: «بلینکن و بن سلمان درباره امکان عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به بحث و گفت‌وگو پرداختند و توافق کردند که در آینده نیز در این باره گفت‌وگوهایی داشته باشند.»

او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد.

وزیر خارجه آمریکا از شامگاه سه‌شنبه در عربستان به سر می‌برد. این سفر در حالی انجام گرفته است که در سال‌های اخیر تنش‌های میان دو کشور بر سر موضوعاتی نظیر ایران، امنیت منطقه و قیمت نفت، عمیق‌تر شده است.

سفر وزیر خارجه آمریکا در روزهای ششم تا هشتم ژوئن (۱۶ تا ۱۸ خرداد) به عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، به فاصله چند روز پس از آن‌ رخ داده است که ریاض اعلام کرد صادرات نفت خود را همچنان کاهش خواهد داد و به این طریق، احتمال افزایش تنش در روابط عربستان و آمریکا را نیز بالاتر برد.

آقای بلینکن از این سفر، اهدافی نظیر تاثیرگذاری مجدد بر ریاض در رابطه با قیمت نفت، ممانعت از نفوذ چین و روسیه در منطقه و تقویت امید در رابطه با عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را دنبال می‌کند.

با استفاده از گزارش رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG