لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

عربستان خواستار پاسخ «قاطع» به حمله علیه نفتکش‌ها در خلیج فارس شد


ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان
ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان سعودی پنجشنبه ۹ خرداد خواستار پاسخ «قاطع» به عملیات خرابکاری علیه نفتکش‌ها در سواحل امارات متحده عربی شد.

ابراهیم العساف که در جمع وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده در عربستان سعودی صحبت می‌کرد، همچنین خواهان مقابله با «دخالت» ایران در منطقه شد.

وزیر خارجه عربستان گفت: حمله به کشتی‌ها تهدیدی برای اقتصاد جهانی و امنیت منطقه‌ای و جهانی است. حمله با پهپاد به دو ایستگاه نفتی آرامکو حملات تروریستی است و باید قاطعانه با آنها برخورد شود.

امارات متحده عربی روز ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که دو نفتکش متعلق به عربستان سعودی و دو نفتکش دیگر متعلق به امارات و نروژ در آب‌های این کشور هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی بر جای نگذاشته است.

در ۲۴ اردیبهشت اعلام شد که حوثی‌های یمن با ارسال پهپادهایی به عمق خاک عربستان دو ایستگاه پمپاژ خط لوله نفتی، وابسته به شرکت آرامکو، را هدف قرار داده‌اند.

خط لوله‌ای که این دو ایستگاه در آن واقع شده ظرفیت انتقال پنج میلیون بشکه نفت خام در روز را دارد و یک مسیر جایگزین و راهبردی برای صادرات عربستان، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، به‌ شمار می‌رود.

«دخالت در یمن»

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفت که جهان اسلام امروز با چالش‌های خطرناکی روبروست که مهم‌ترین آنها دخالت در امور داخلی کشورهاست.

ابراهیم العساف اضافه کرد: حمایت تهران از شورشیان حوثی در یمن، دخالت ایران در امور داخلی یک کشور دیگر را ثابت می‌کند و این موضوعی است که جهان اسلام باید آن را رد کند.

ایران بارها تأکید کرده است که حمایتش از حوثی‌های یمن صرفا سیاسی و بشردوستانه است و ارتباط تسلیحاتی با این گروه ندارد.

قرار است که اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به میزبانی عربستان روز جمعه در مکه برگزار شود.گفته می‌شود ایران از سوی عربستان به این نشست دعوت نشده و در سطح مدیرکل وزارت امور خارجه شرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، برای حضور ایران در این اجلاس فقط دعوتنامه‌ای از سوی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی ارسال شده و دعوتنامه از سوی کشور میزبان یعنی عربستان برای حضور تهران در این اجلاس ارسال نشده است.

«حمله به نفتکش‌ها»

پیش از اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در امارات گفته بود که جمهوری اسلامی «به احتمال قریب به یقین» خرابکاری در کشتی‌ها در بندر فجیره امارات را انجام داده‌ است.

مشاور امنیت ملی آمریکا که به ابوظبی سفر کرده، به خبرنگاران تاکید کرده بود که« در واشینگتن هیچ کس شک ندارد که مسئول این حملات کیست.»

او در این باره گفت: «فکر می‌کنم روشن است که این [حملات] با مین‌های دریایی انجام شده که به احتمال قریب به یقین متعلق به ایران بودند.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که ادعای جان بولتون در خصوص دست داشتن تهران در انفجار کشتی‌های تجاری در آب‌های امارات «مضحک» است.

یش از این حملات، آمریکا با اشاره به افزایش تهدیدهای ایران در منطقه گفت که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با چند فروند بمب‌افکن بی ۵۲ به خلیج فارس فرستاده است.

از آن زمان تنش میان دو کشور به شدت بالا گرفته و طرفین از آمادگی خود برای مقابله با اقدامات و حملات احتمالی طرف دیگر خبر می‌دهند. با این حال، رهبران ایران و ایالات متحده هرگونه برنامه‌ریزی برای آغاز جنگ را رد کرده‌اند.

با استفاده از رویترز، ایسنا خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG