لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

الجبیر: در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، عربستان نیز به دنبال سلاح اتمی می رود


عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان سعودی

عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت گفته است، درصورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، عربستان نیز به دنبال ساخت تسلیحات اتمی خواهد رفت.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» و در پاسخ به این پرسش؛ اگر ایران برنامه تسلیحات هسته ای خود را از سر بگیرد عربستان چه کار خواهد کرد؟ اظهار داشت: هر آنچه لازم است برای دفاع از مردم خود انجام می دهیم. خیلی واضح اعلام کرده ایم اگر ایران به توانمندی ساخت سلاح هسته ای دست یابد ما هرچه بتوانیم می کنیم و اقدام مشابهی انجام خواهیم داد.

خبرنگار سی‌ان‌ان در واکنش به این اظهارات عادل الجبیر از او پرسید آیا به معنای دنبال کردن برنامه نظامی هسته‌ای و دستیابی به سلاح اتمی است، وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: این چیزی است که منظور ما است.

عادل الجبیر همچنین از تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در خصوص خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده است.

وزیر خارجه عربستان گفته است: به عقیده ما این توافق هسته ای، یک توافق معیوب است.

وی اضافه کرده است: این توافق کاری با برنامه موشک های بالیستیک ایران ندارد و همچنین کاری باحمایت ایران از تروریسم ندارد.

حکومت عربستان نیز روز چهارشنبه در بیانیه ای از تصمیم دونالد ترامپ حمایت کرده است.

در بیانیه حکومت سعودی آمده است: ریاض در گذشته از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کرد زیرا «باور داشت برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه و در جهان، باید کاری کرد».

با این حال این بیانیه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که «فواید اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها را در خدمت فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، به ویژه توسعه موشک‌های بالیستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه مانند حزب‌الله و شبه‌نظامیان حوثی قرار داد».

ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر بارها یکدیگر را به حمایت از «تروریسم» متهم کرده‌اند.

پادشاه و ولیعهد سعودی بارها ایران را «بزرگ‌ترین دشمن» عربستان خوانده‌اند و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، عربستان سعودی را «گاو شیرده» و «مزدور غربی‌ها» توصیف کرده است.

با استفاده از گزارش های «سی ان ان» و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG