لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

ریاض: وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در ماه رمضان دیدار می‌کنند


ریاض روز دوشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی به توافق رسیده‌اند که تا قبل از پایان ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، اس‌پی‌ای، به نقل از مقامات این کشور گزارش داد که فیصل بن فرحان و همتای ایرانی او، حسین امیرعبداللهیان دومین مکالمه تلفنی خود را طی کمتر از یک هفته انجام دادند و در جریان آن درباره شماری از موضوعات مرتبط با توافق اخیر دو کشور که با میانجی‌گری چین به دست آمد، گفت‌وگو کردند.

این گزارش می‌گوید که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی همچنین توافق کردند که دیدار دوجانبه‌ای طی ماه جاری قمری داشته باشند. خبرگزاری سعودی اما درباره مکان این دیدار توضیحی نداده است.

مقامات سعودی گفته‌اند که این دیدار گام بعدی در راستای ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض بعد از گذشت چندین سال است.

ریاض در سال ۱۳۹۴ به دنبال هجوم شماری از حامیان حکومت جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد که واکنشی به اعدام روحانی شیعه شیخ نمر النمر بود، روابط خود را با ایران قطع کرد.

طبق توافق اخیر انتظار می‌رود که طرفین سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را ظرف دو ماه بازگشایی کنند و به سمت اجرای توافقنامه‌های امنیتی و اقتصادی گام بردارند که بیش از بیست سال قبل امضا کرده بودند.

در آستانه نوروز گزارش شده بود که پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، برای سفر به این کشور دعوت کرده است و آقای رئیسی به این دعوت پاسخ مثبت داده است.

همان روز حسین امیرعبداللهیان به خبرنگاران گفت که وزرای خارجه دو کشور توافق کرده‌اند که به زودی دیداری با یکدیگر داشته باشند و برای انجام این دیدار سه مکان پیشنهاد شده است. وی اما توضیح بیشتری دراین‌باره نداد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG