لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

وزرای خارجه ایران و عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور به زودی دیدار می‌کنند


خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، اس‌پی‌ای، گزارش داد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، بامداد پنج‌شنبه سوم فروردین در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند که به زودی دیداری با یکدیگر داشته باشند.

این گزارش می‌گوید که وزرای خارجه دو کشور فرا رسیدن ماه رمضان را به هم تبریک گفته و بر فراهم آوردن شرایط برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان سعودی در ریاض و تهران تاکید کرده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز در گزارشی از این مکالمه تلفنی نوشت که «وزیر خارجه عربستان با اشاره به دستاوردهای مثبت نشست پکن، بر دیدار آتی وزرای خارجه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور تاکید کرد».

ایران و عربستان سعودی ماه گذشته با میانجی‌گری چین توافق کردند که مناسبات دیپلماتیک را احیا کرده و سفارت‌خانه‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر بازگشایی کنند. طرفین از سال ۱۳۹۴ به این سو در پی حمله به سفارت ریاض در تهران روابط دیپلماتیک مستقیم نداشته‌اند، اما از اواخر دولت دوم حسن روحانی مذاکراتی را برای ازسرگیری روابط آغاز کردند که در اسفند گذشته به سرانجام رسید.

ایرنا نوشته است که امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگو ضمن تبریک متقابل ماه رمضان و استقبال از بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان تاکید کرد.

این گزارش می‌افزاید، وزرای خارجه دو کشور توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار کنند و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم سازند.

هنوز مشخص نیست این دیدار در کشور ثالثی برگزار خواهد یا در تهران یا ریاض. به تازگی سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سئوالی در این زمینه گفته بود که «توافقاتی دراین‌باره صورت گرفته که در زمان مقتضی اعلام خواهد شد و مانعی برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم وزرای خارجه دو کشور در دو کشور وجود ندارد».

همچنین در آستانه نوروز گزارش شد که پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، برای سفر به این کشور دعوت کرده است و با استقبال آقای رئیسی مواجه شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، اس‌پی‌ای و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG