لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

عربستان: ایران رفتار منفی خود در منطقه را تغییر دهد و به سمت همکاری حرکت کند


ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان٬
ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان٬

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان٬ روز چهارشنبه هشتم د‌ی ماه از ایران خواست به حمایت از شبه نظامیان در منطقه پایان دهد و با جامعه بین المللی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام همکاری کند.

پادشاه عربستان در سخنرانی سالانه خود در شورای این کشور گفت، ایران همسایه پادشاهی (عربستان) است و امیدواریم سیاست‌ها و رفتارهای منفی خود را در منطقه تغییر دهد و به سمت گفت‌وگو و همکاری حرکت کند.

ملک سلمان اضافه کرد، عربستان با نگرانی شدید سیاست بی‌ثبات‌کننده امنیت و ثبات حکومت ایران در منطقه را دنبال می‌کند.

عربستان سعودی به همراه دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مدت‌هاست که می‌گویند، ایران می‌بایست اقدامات «مخرب خود» از طریق حمایت مالی و نظامی از شبکه شبه‌نظامیان نیابتی در سراسر خاورمیانه، از جمله در کشورهایی مانند یمن، عراق، لبنان و سوریه را متوقف کند.

پادشاه عربستان «فعالیت‌های منفی» ایران را «تشکیل و حمایت از شبه‌نظامیان مسلح، استقرار سیستماتیک توان نظامی خود در کشورهای منطقه٬ عدم همکاری با جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای و توسعه موشک‌های بالستیک » دانست.

مناسبات رسمی تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران که در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه توسط حکومت عربستان سعودی روی داد، قطع شد.

تنش بین این دو رقیب منطقه‌ای در سال ۲۰۱۹ پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که ریاض آن را به گردن ایران می‌اندازد، افزایش یافت؛ اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

دو کشور علاوه بر حمایت از گروه‌های رقیب در جنگ یمن در عرصه‌های دیگری نظیر سیاست داخلی لبنان و جنگ داخلی سوریه نیز در برابر یکدیگر قرار دارند.

یمن

پادشاه عربستان در بخش دیگری از اظهارات خود به نقش ایران در جنگ یمن پرداخت.

ملک سلمان گفت که حمایت حکومت ایران از شبه‌نظامیان حوثی باعث طولانی شدن جنگ در یمن شده است.

پادشاه عربستان از حوثی‌ها خواست که «حکمت‌ورزی و خرد» در پیش گرفته و «منافع مردم یمن» را در اولویت قرار دهند.

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیری جنگ داخلی شده است. از یک سو دولت قانونی یمن به رهبری عبدربه منصور هادی است که ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان از آن حمایت می‌کند و در سوی دیگر شبه نظامیان حوثی هستند که از حمایت ایران برخوردارند و هم اینک کنترل بسیاری از مناطق شمالی یمن را در اختیار دارند.

برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرده است که تلفات انسانی مستقیم و غیرمستقیم جنگ هفت ساله یمن تا پایان سال جاری میلادی به ۳۷۷ هزار نفر خواهد رسید.

در همین زمینه، یک سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان روز دوشنبه گفت، شبه نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۴۳۰ فروند موشک بالستیک به خاک عربستان سعودی شلیک کرده و ۸۵۱ مورد حمله پهپادی انجام داده‌اند که این رخدادها در مجموع به کشته شدن ۵۹ شهروند غیر نظامی سعودی انجامیده است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

لبنان

ملک سلمان در بخش دیگری از سخنرانی خود خواستار یافتن سلطه حزب‌الله لبنان برای این کشور شده است.

او گفته است که عربستان «در کنار مردم کشور برادر لبنان می‌ایستد و از همه رهبران لبنانی می‌خواهد که منافع مردم » را ترجیح داده و در «اولویت کار خود قرار دهند و سلطه حزب‌الله بر حکومت لبنان را متوقف کنند.»

لبنان در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تنش دیپلماتیک با کشورهای عربی خلیج فارس، به‌ویژه عربستان سعودی بود.

به دنبال اظهارات یک وزیر لبنانی در مورد جنگ در یمن٬ عربستان و شماری از کشورهای حوزهای خلیج فارس سفرای خود را از بیروت فراخوندند.

ناظران بر این باورند که خشم سران کشورهای عربی از اعمال نفوذ و تسلط حزب‌الله، گروه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بر سیاست‌های لبنان به افزایش فشارها و تشدید بحران در لبنان دامن زده است.

مقام‌های سعودی نیز طی ماه‌های اخیر به صراحت گفته‌اند که ریشه اصلی بحران با لبنان به تسلط گروه حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد و رهبران سیاسی و مردم لبنان باید با نفوذ این گروه مقابله کنند.

با استفاده از العربیه و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG