لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد


تصویری آرشیوی از صنعا پس از حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی
تصویری آرشیوی از صنعا پس از حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در جنگ با حوثی‌های یمن به‌سرمی‌برد، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد با هدف تسهیل مذاکرات سیاسی که در عربستان انجام می‌شود، به‌صورت یکجانبه آتش‌بس برقرار می‌کند.

حوثی‌ها این مذاکرات را تحریم کرده‌اند. با این حال ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی گفت که با برقراری آتش‌بس از ساعت شش صبح چهارشنبه به دنبال ایجاد فضایی مناسب برای گفت‌وگوهای سیاسی و آغاز تلاش‌های صلح‌طلبانه در ماه رمضان است.

ریاض پیش از این نیز چندین بار آتش‌بس یکجانبه اعلام کرده بود، اما همه آنها به سرعت نقض شدند. از این رو آتش‌بس جدید نیز با تردیدها و ابهامات بسیاری همراه است به ویژه آن که شورشیان حوثی هیچ نماینده‌ای در مذاکرات سیاسی ریاض ندارند.

حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند، این مذاکرات را که به درخواست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس برگزار می‌شود، تحریم کرده‌اند چرا که محل برگزاری آن در کشور عربستان سعودی است و این دو اکنون با یکدیگر در حال جنگ هستند.

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی این مذاکرات را روز سه‌شنبه آغاز کرد و انتظار می‌رود تا پنج‌شنبه آینده، هفتم آوریل، آن را ادامه دهد.

سازمان ملل متحد و دیپلمات‌ها بر لزوم برقراری آتش‌بس در ماه رمضان تاکید کرده‌اند. ماه رمضان احتمالا از شنبه آینده آغاز شود.

حوثی‌ها روز دوشنبه اعلام کردند که برای تبادل هزاران زندانی با عربستان سعودی به توافق رسیده‌اند. این توافق شامل ناصر منصور هادی، برادر رئيس‌جمهور یمن، و محمود الصبیحی، وزیر دفاع یمن، می‌شود.

به گفته عبدالقادر المرتضی، رئیس امور حوثی‌ها، تبادل زندانیان تحت نظارت سازمان ملل انجام می‌شود و ۱۴۰۰ زندانی حوثی در ازای ۸۲۳ زندانی نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی مبادله می‌شوند.

این توافق در حالی صورت گرفت که حوثی‌ها حملات موشکی و پهپادی خود به عربستان سعودی را طی روزهای اخیر افزایش داده‌اند. آنها از جمله یک تاسیسات نفتی در نزدیکی پیست فرمول یک شهر جده را هدف قرار دادند که به آتش‌سوزی وسیعی منجر شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نیز در واکنش به این اقدام، صنعا و شهر بندری حُدیده را که در دست حوثی‌ها قرار دارند، هدف حملات هوایی خود قرار داد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG