لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

عربستان از «رهگیری و انهدام» موشک بالستیک حوثی‌ها خبر داد


تصویری آرشیوی از یک حمله موشکی شورشیان حوثی
تصویری آرشیوی از یک حمله موشکی شورشیان حوثی

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز پنجشنبه ۲۳ بهمن خبر داد که پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک را که شورشیان حوثی یمن به سوی شهر خمیس مشیط، واقع در جنوب غربی کشور، شلیک کرده‌ بودند رهگیری و منهدم کرد.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی افزود یک پهپاد حامل مواد منفجره نیز که توسط شورشیان حوثی به سوی این شهر هدایت شده بود هدف قرار گرفت و منهدم شد.

یک روز قبل از این رخداد، فرودگاه بین‌المللی «ابهاء» در جنوب عربستان هدف حمله پهپادی شورشیان حوثی قرار گرفت که این حمله به آتش گرفتن یک فروند هواپیمای مسافربری منجر شد، حادثه‌ای که بریتانیا آن را محکوم کرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما آخرین حمله حوثی‌ها به عربستان را که در جریان آن یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه ابهاء هدف قرار گرفت، محکوم می‌کنیم».

وی افزود: «حوثی‌ها باید به این حملات خشونت‌آمیز پایان دهند».

همزمان، خبرگزاری رویترز گزارش داد که تیم لندرکینگ، نماینده دولت جدید آمریکا در امور یمن روز پنجشنبه در ریاض با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه حکومت یمن که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است دیدار کرد.

این دیدار بخشی از اقدامات دیپلماتیک دولت جو بایدن برای پایان دادن به جنگ در یمن است.

بر اساس گزارش سفارت آمریکا در یمن، تیم لندرکینگ در دیدار با وزیر خارجه یمن گفت: «اولویت اصلی ما تشویق طرف‌های درگیر به گفت‌وگو در همکاری نزدیک با نماینده ویژه سازمان ملل و یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ و مصیبت مردم یمن است».

جو بایدن هفته گذشته تیم لندرکینگ، یکی از دیپلمات‌های با سابقه آمریکا را به عنوان نماینده ویژه آن کشور در امور یمن معرفی کرد.

دولت جدید آمریکا در عین حال اعلام کرد که حمایت نظامی و اطلاعاتی از عملیات عربستان سعودی در جنگ یمن را متوقف می‌کند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۹۴ برای دفاع از حکومت یمن در برابر پيشروی شورشیان حوثی وارد جنگ شد. بحران یمن یک جنگ نیابتی بین ریاض و تهران تلقی می‌شود و تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ از طریق گفت‌وگو بین طرف‌های درگیر تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در جنگ یمن ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل از سال‌ها پیش وضعیت یمن را وخیم‌ترین بحران بشری در جهان اعلام کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و واکنش وزیر خارجه بریتانیا/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG