لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

رسانه‌های منطقه از «اخراج نیروهای متحد ایران» از حوزه‌های نفت‌وگاز سوریه خبر دادند


نمایی از یک میدان نفتی سوریه در استان حسکه قبل از آغاز جنگ داخلی این کشور
نمایی از یک میدان نفتی سوریه در استان حسکه قبل از آغاز جنگ داخلی این کشور

در پی تغییرات مالکیت و نقل و انتقالات مدیریتی در دو میدان نفتی و گازی سوریه، برخی رسانه‌های عربی منطقه از «اخراج نیروهای متحد ایران از سوی روسیه» از این حوزه‌ها خبر دادند.

الشرق‌الاوسط و العربیه نوشته‌اند که روسیه روز شنبه ۲۳ اسفند شبه‌نظامیان تیپ «فاطمیون» وابسته به سپاه پاسداران را از دو میدان نفتی و گازی در حومه رقه، در شمال شرقی سوریه، «اخراج کرد».

در این گزارش‌ها آمده است که نیروهای «سپاه پنجم» روسیه، ابتدا میدان گازی «توینان»، و پس از ساعاتی، میدان نفتی «الثوره» را به کنترل خود درآوردند.

بهره‌برداری سوریه از میدان گازی «توینان»، در مرز استان‌های حمص و رقه، سه سال پیش از شروع جنگ داخلی آغاز شده بود.

این میدان که روزانه سه میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند، در ده سال جنگ داخلی سوریه، بارها میان نیروهایی که کنترل منطقه را در اختیار می‌گرفتند، دست به دست شد.

بر اساس گزارش‌ها، با تقویت نیروهای متحد با ایران در این منطقه، کنترل نظامی این میدان مهم گازی به شبه‌نظامیان تیپ «فاطمیون» محول شده بود.

نیروهای «فاطمیون» شامل جنگجویان افغانستانی شیعه است که قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، آن‌ها را برای حمایت و حفظ بقای حکومت بشار اسد بسیح و راهی سوریه کرد. این شبه‌نظامیان در کنار نیروهای ارتش سوریه از سال ۲۰۱۷ کنترل «توینان» و سه میدان گازی دیگر در رقه را به دست گرفتند.

برای بهره‌برداری از هشت حلقه چاه حوزه گازی «توینان»، صدها کارگر فنی و کارمند، که شامل نیروهای شرکت گاز سوریه و شرکتی به نام «هیسکو» هستند، فعالیت روزانه دارند.

در حالی که رسانه‌های وابسته به سعودی رویداد اخیر را «پاکسازی» شبه‌نظامیان ایران به‌دست روسیه نامیدند، سایت میدل ایست نیوز نزدیک به ایران روایت متفاوتی از ماجرا ارائه داده و نوشته است که «با عقب‌نشینی توافقی نیروهای وابسته به ایران از اطراف میدان گازی توینان، نیروهای روسیه کنترل آن را به دست گرفتند».

به نوشته «میدل ایست نیوز»، این جابه‌جایی نیروهای مسلط به منطقه، روز ۲۲ اسفند رخ داده که ابتدا نیروهای وابسته به ایران از میدان گازی «توینان» خارج شده و سپس کاروان نظامی شامل خودروهای زرهی و تانک، از نیروهای تیپ پنجم مورد حمایت روسیه، وارد منطقه شدند.

این سایت افزوده است که جرج حسوانی، مالک شرکت «هیسکو» یک شهروند سوری است که تابعیت روسیه را نیز دارد.

سوریه، روسیه و ایران در مورد گزارش‌های نقل و انتقالات نیروهای خود در میدان گازی «توینان» و حوزه نفتی «الثوره» خبری منتشر نکرده‌اند.

غیر از ایران و روسیه، شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه، کنترل مهم‌ترین میدان‌های نفت و گاز در استان‌های حسکه و دیرالزور شامل میدان‌های عظیم و سرشار از نفت در «رمیلان» در حسکه را در دست دارند.

نیروهای دمکراتیک سوریه که ائتلافی از نیروهای سیاسی و شبه‌نظامی کرد عرب، آشوری، ارمنی و ترکمان است و از سال چهارم جنگ داخلی سوریه با حمایت غرب، امارات و برخی از گروه‌های کرد عراقی و ترکیه تشکیل شده، در مورد فروش نفت و گاز و درآمدهای ناشی از آن جزئیاتی ارائه نداده‌اند. سایر گروه‌های فعال در سوریه نیز درآمدهای نفتی و گازی خود از محل فروش منابع ملی سوریه را محرمانه تلقی می‌کنند.

میزان دقیق استخراج نفت و گاز از حوزه‌های نفتی و گازی سوریه، به‌دلیل تسلط گروه‌های متعدد شبه‌نظامی که هر یک با حمایت کشورهای مختلف به بهره‌برداری و فروش آن مشغول هستند، روشن نیست اما ارزیابی می‌شود که سخن از پول سرشاری باشد که ترکیه نیز با حمایت نیروهای نزدیک به خود در سوریه، در فروش نفت قاچاقی سوریه سهم بزرگی دارد.

وزارت نفت سوریه در سال ۲۰۱۹، ارزیابی کرده بود که این کشور بیش از ۶۲ میلیارد دلار تنها در حوزه نفتی خسارت دیده است.

XS
SM
MD
LG