لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

اخراج سفرای لبنان از ریاض و منامه؛ عربستان واردات کالا از لبنان را ممنوع کرد


 جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، از عربستان و امارات به دلیل در جنگ یمن را انتقاد کرده است.
جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، از عربستان و امارات به دلیل در جنگ یمن را انتقاد کرده است.

در ادامه تنش بر سر اظهارات جنجالی یک وزیر دولت جدید لبنان، عربستان و بحرین روز جمعه به سفرای لبنان در ریاض و منامه ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشورها را ترک کنند.

عربستان در اقدامی دیگر واردات تمامی کالاهای لبنان را به این کشور ممنوع کرده است.

عربستان همچنین سفر شهروندان خود به لبنان را نیز ممنوع کرده و سفیر خود را از بیروت فراخوانده است.

جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، به‌تازگی جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامیده و گفته بود که «حوثی‌های یمن نسبت به تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند».


گزارش‌ها حاکی است که آقای قرداحی این اظهارات را در ماه سپتامبر و زمانی که هنوز وزیر اطلاع‌رسانی کابینه دولت جدید لبنان نشده بود، گفته بود؛ اما این ویدیو طی چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی به سرعت همه‌رسانی شد.

دولت لبنان نیز گفته است مواضع این عضو کابینه «دیدگاه شخصی وی قبل از ورود به کابینه دولت» بوده است.

جورج قرداحی در واکنش به اقدامات عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته است که از سمت خود استعفا نمی‌کند و حاضر به عذرخواهی نسبت به این اظهارات نیست.

در این میان خبرگزاری رسمی عربستان از قول وزارت خارجه کشور گزارش داد که عربستان واردات از لبنان را به صورت کامل متوقف می‌کند، چرا که دولت لبنان به تعهدات خود برای توقف قاچاق مواد مخدر در میان محصولات صادراتی به عربستان عمل نکرده و گروه «تروریستی» حزب‌الله تمام مبانی ورودی و خروجی کشور را در کنترل دارد.

بهار گذشته، عربستان سعودی ورود میوه و سبزیجات از لبنان به این کشور یا عبور از آن را ممنوع ساخت و اعلام کرد که «این محموله‌ها به‌طور فزاینده‌ای برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شد».

دولت ریاض همچنین شهریور امسال از کشف یک محموله مواد مخدر متعلق به حزب‌الله لبنان در نیجریه برای بارگیری به عربستان خبر داد.

آقای قرداحی به جنبش مسیحی «مَرَده» لبنان، از متحدان گروه حزب‌الله، نزدیک است.

در اردیبهشت ماه سال جاری نیز اظهارات یک مقام لبنانی باعث تنش در روابط بیروت و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده بود.

شربل وهبه٬ سرپرست وزارت خارجه دولت پیشبرد امور لبنان بعد از اظهارات جنجالی علیه کشورهای عرب خلیج فارس و واکنش تند این کشورها در ۲۹ اردیبهشت از مقام خود استعفا کرد.

شربل وهبه گفته بود که گروه داعش با حمایت برخی از کشورهای عرب خلیج فارس شکل گرفت و این گروه را در منطقه عراق و سوریه مستقر کردند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری رسمی عربستان و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG