لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

عربستان پس از حمله حوثی‌ها صادرات نفت از دریای سرخ را موقتاً متوقف کرد


مرزبان عربستان سعودی در دریای سرخ
مرزبان عربستان سعودی در دریای سرخ

عربستان سعودی، سوم مرداد ماه، اعلام کرد در پی حملات شورشیان حوثی یمن به دو نفتکش در باب‌المندب، تمامی نقل و انتقالات نفت از دریای سرخ را «موقتاً متوقف کرده‌است».

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، در بیانیه‌ای گفته است دو نفتکش غول‌پیکر (وی‌ال‌سی‌سی) عربستان صبح چهارشنبه در دریای سرخ هدف حملات شورشیان حوثی قرار گرفته‌اند و به یکی از آن‌ها آسیب‌های جزئی رسیده‌است.

آقای فالح در ادامه این بیانیه می‌گوید کشورش فعلاً تمامی صادرات نفت از این دریا را معلق می‌کند تا «وضعیت روشن شود و امنیت به نقل و انتقالات دریایی از طریق باب‌المندب بازگردد».

ائتلاف به رهبری عربستان در بیانیه‌ای که شبکه الاخباریه منتشر کرده گفته شورشیان «نزدیک بود یک فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کنند». اندکی پیش از آن، شبکه تلویزیونی وابسته به حوثی‌ها، بدون ارائه جزئیاتی، مدعی شده بود که این گروه «دمام، شناور جنگی عربستان» را در «ساحل غربی» هدف قرار داده‌است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از بهار سه سال پیش برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، وارد کارزار آن کشور شده‌است. حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند.

بنا بر گزارش‌ها دو نفتکشی که عربستان می‌گوید هدف قرار گرفته‌اند متعلق به «گروه بحری» بودند و هریک قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه «گروه بحری» گفته تصمیم برای تعلیق صادرات از طریق دریای سرخ، «با هدف تامین امنیت خدمه، کشتی‌ها و جلوگیری از نشت نفت به دریا» گرفته شده‌است.

ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف اظهار داشته «این حمله تروریستی، یک تهدید خطرناک برای آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌الملی دریای سرخ است».

ائتلاف به رهبری عربستان در موارد مختلف در مورد احتمال هدف قرار گرفتن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ توسط حوثی‌ها هشدار داده‌است.

تنگه باب‌المندب در جنوب دریای سرخ قرار دارد و محل پیوستن دریای سرخ و خلیج عدن است.

موسسه دولتی اطلاعات انرژی ایالات متحده، می‌گوید ۵۹ میلیون بشکه نفت و دیگر تولیدات مشابه در سال ۲۰۱۵ میلادی از طریق کشتی به دست مشتریان رسیده است که بیش از ۶۰ درصد کل صادرات را شامل می‌شود. سه گذرگاه دریایی نقش عمده‌ای در انتقال این صادرات دارند: تنگه هرمز و سپس کانال سوئز و باب‌المندب.

از ۱۸٫۵ میلیون بشکه نفتی که روزانه از تنگه هرمز به بازارهای جهانی ترابری می‌شود حدود ۵ میلیون آن از طریق باب‌المندب (به پهنای نزدیک به ۲۰ کیلومتر) و دریای سرخ روانه اروپا می‌شود.

با استفاده از اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه، ای‌آی‌ای|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG