لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

روسیه و عربستان «خواستار افزایش تولید نفت اوپک می‌شوند»


محمد بن سلمان هفته پیش با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بود
محمد بن سلمان هفته پیش با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بود

وزیر نیروی روسیه می‌گوید دولت او و عربستان سعودی قصد دارند از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، «اوپک»، بخواهند تا برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی میزان تولید نفت را تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

اوپک همراه روسیه در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند برای افزایش بهای نفت، از مقدار تولید آن بکاهند. اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید با «کمبود تولید» ایران و ونزوئلا، این محاسبات تغییر پیدا کرده‌است.

الکساندر نوواک، وزیر نیروی روسیه، به خبرگزاری «ریا نووستی» گفته است مسکو و ریاض «خواستار افزایش تولید نفت به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز، در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸، می‌شوند».

با این حال آقای نوواک تاکید کرده است که این درخواست در حال حاضر «تنها برای سه ماهه سوم» سال جاری میلادی مطرح خواهد شد: «در ماه سپتامبر ما شرایط بازار را بررسی کرده و در مورد روند پیش‌رو تصمیم‌ خواهیم گرفت».

روز ۲۴ خرداد و در حاشیه بازی‌های جام جهانی فوتبال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بر تمایل ریاض برای همکاری‌های بیشتر با مسکو تاکید کرده بود.

ولیعهد عربستان گفته بود ریاض مایل به همکاری‌های بیشتر با روسیه در حوزه نفت است، که به تعبیر محمد بن سلمان می‌تواند برای کل جهان سودمند باشد.

گزارش هفته پیش خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌داد که روسیه در حال حاضر هم ۱۴۰ هزار بشکه نفت، بیشتر از میزانی که تعهد داده بود، تولید می‌کند. به گزارش بلومبرگ تولید نفت روسیه در هفته اول ماه جاری میلادی به ۱۱ میلیون و ۹۰ هزار بشکه رسیده‌است.

پیش از این برخی مقام‌های ایران از درخواست‌ها برای افزایش تولید نفت انتقاد کرده بودند. برای نمونه نماینده ایران در سازمان اوپک، ۱۸ خرداد، به خبرگزاری رویترز گفته بود تهران مخالف «دستور آمریکا به عربستان سعودی برای این‌که کاهش صادرات نفت را جبران کند، است».

از سال ۲۰۱۷ توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید، سبب شد تا بهای نفت افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر نگرانی‌هایی در مورد بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نیز کاهش تولید نفت در کشور بحران‌زده ونزوئلا وجود دارد، که می‌تواند بر بازارها تاثیر بگذارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ و رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG