لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

ابراز خوش بینی عربستان نسبت به روابط «عالی» با آمریکا در دوران بایدن


فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، روز پنجشنبه دوم بهمن نسبت به روابط «عالی» بین واشینگتن و ریاض در دوران ریاست جمهوری جو بایدن ابراز خوش بینی کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان در نخستین واکنش پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن گفته است، انتصاب مقام‌های جدید در دولت آمریکا، «نشان دهنده درک» رئیس جمهوری جدید آمریکا از مسائل است.

جو بایدن چهارشنبه در مراسمی به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا، ادای سوگند کرد و رسماً زمام امور را به‌دست گرفت.

فیصل بن فرحان در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام و رویکرد دولت جو بایدن گفته است، کشورهای اروپایی که به همراه آمریکا در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای را امضا کردند، الان دریافته‌اند که این توافق «ناقص» است.

عربستان سعودی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط نزدیکی با آمریکا داشت و دو کشور در خصوص مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی،‌ مواضع نزدیکی داشتند.

به رغم این که جو بایدن در نخستین ساعات کاری خود شماری از سیاست‌ها دوران دونالد ترامپ از جمله خروج از معاهده اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی را لغو کرد، اما او در خصوص توافق هسته‌ای ایران هنوز دست به اقدامی نزده است.

سخنگوی کاخ سفید روز گذشته گفت، رئیس جمهوری آمریکا با متحدان این کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران رایزنی خواهد کرد.

برنامه هسته‌ای ایران هم اکنون یکی از مسائل اصلی پیش روی دولت جو بایدن در عرصه سیاست خارجی آمریکا است.

دونالد ترامپ در آغاز ریاست جمهوری خود در چهارسال پیش با انتقاد از برجام آن را «بدترین توافق» آمریکا خواند و در سال ۲۰۱۷ خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد.

دولت دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ و پس از خروج از برجام با سیاست«فشار حداکثری» در راستای بازگرداندن ایران به میز مذاکره٬ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

اما جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در مقابل از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

«تغییر رفتار ایران»

وزیر امور خارجه عربستان در همین حال خواستار «تغییر رفتار» حکومت ایران در قبال منطقه شد.

فیصل بن فرحان گفت، فراخوان‌های ایران برای گفت‌وگو بخشی از تلاش این کشور برای انحراف توجه از بحران‌های داخلی است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ادامه اظهار داشت، آنها جدی نیستند. دست ما برای صلح به سمت ایران دراز است، اما این کشور (به تعهدات) خود پایبند نیست.

در ادامه فیصل بن فرخان در مورد جنگ در یمن گفت: دولت بایدن خواهد دید که ما اهداف مشترکی در رابطه با اوضاع در یمن داریم.

ولی گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا گفته است که دولت بایدن از عربستان در جنگ یمن حمایت نخواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، همچنین روز سه شنبه و یک روز قبل از مراسم تحلیف دولت جدید از اقدام دولت دونالد ترامپ در تروریستی اعلام کردن شبه نظامیان حوثی یمن انتقاد کرد.

جیک سالیون در توییتر خود نوشته بود، در فهرست قرار دادن شبه نظامیان حوثی «فقط درد و رنج مردم یمن را تشدید می‌کند و بر سر راه دیپلماسی حیاتی برای پایان دادن به جنگ مانع ایجاد می‌کند.»

سازمان ملل یمن را بزرگترین فاجعه بشری در جهان می‌داند و طبق ارزیابی‌های این نهاد حداقل ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

با استفاده از بخش انگلیسی العربیه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG