لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

توقف آموزش نظامی نیروهای عربستانی در آمریکا به دنبال تیراندازی در پایگاه پنساکولا


پلیس اف بی ای در حال تحقیق در محل تیراندازی در پایگاه پپنساکولا
پلیس اف بی ای در حال تحقیق در محل تیراندازی در پایگاه پپنساکولا

به دنبال تیراندازی یک نظامی سعودی در یک پایگاه هوایی ایالات متحده، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز سه شنبه ۱۹ آذر اعلام کرد، فعالیت‌های آموزش نظامی نیروهای عربستانی در آمریکا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

هفته گذشته در جریان تیراندازی محمد سعید شمرانی، نظامی سعودی در پایگاه پنساکولا در ایالت فلوریدا سه تن کشته و دست‌کم تن هشت زخمی شدند. این نظامی عربستانی به ضرب گلوله پلیس کشته شد.


پیشتر رویترز گزارش داده بود در راستای اقدامات احتیاطی اجازه پرواز ۳۰۰ دانشجوی خلبانی عربستان در آمریکا لغو شده است.

پنتاگون در همین روز تایید کرد که قطع این برنامه شامل آموزش نیروهای زمینی نیز خواهد شد و تمامی برنامه‌های آموزش نظامی به جز آن دسته فعالیت آموزشی در کلاس٬ تعلیق شده‌اند و تنها کلاس‌هایی مانند آموزش زبان انگلیسی ادامه خواهند داشت.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که با در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص این تصمیم گفت، این وقفه این فرصت را به ما خواهد دارد تا تمامی برنامه‌های آموزشی برای ۵ هزار نیروهای حاضر در ایالات متحده را به لحاظ امنیتی مورد بازبینی قرار دهیم.

با این حال رویترز به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، اقدامات احتیاطی فقط شامل ۸۵۰ دانشجوی نظامی مهمان عربستانی شده است.

این مقام پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال وجود خطر بیشتر گفته است، شواهدی دال بر وجود حلقه بزرگتری وجود ندارد.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا، پلیس اف بی ای، دو روز پیش اعلام کرد که فرض بر این است که حمله مسلحانه خلبان سعودی مشغول آموزش در پایگاه نظامی در فلوریدا، اقدام تروریستی بود.

محمد شمرانی، ۲۱ ساله، در حمله خود از سلاحی استفاده کرده بود که قانونا در خاک آمریکا خریده بود.

اف‌بی‌آی همچنان در حال تحقیق در این مورد است که آیا او به‌تنهایی دست به این کار زده بود یا با گروه و افراد دیگر رابطه داشته‌است.

پادشاه سعودی در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن ابراز همدردی با بستگان قربانیان، گفته ریاض از تحقیقات حمایت می‌کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG