لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

عربستان سعودی به زنان اجازه می‌دهد وارد برخی استادیوم‌ها شوند


یک شهروند زن عربستان در استادیومی در ریاض در جریان مراسم دولتی به‌مناسبت سالگرد برپایی پادشاهی سعودی
یک شهروند زن عربستان در استادیومی در ریاض در جریان مراسم دولتی به‌مناسبت سالگرد برپایی پادشاهی سعودی

عربستان سعودی اعلام کرده از آغاز سال نوی میلادی، به زنان آن کشور اجازه می‌دهد وارد برخی استادیوم‌های ورزشی شوند. این اقدام تازه بخشی از اقدامات دستگاه رهبری آن کشور در کاهش محدودیت‌ها در مورد زنان، در کشوری به‌طور گسترده محافظه‌کار، برآورد می‌شود.

اعلامیه مربوط به اجازه ورود زنان به استادیوم‌ها در هفتم آبان‌ماه، از طرف «هیئت عمومی ورزش» عربستان سعودی صادر شده‌است. این اعلامیه یک ماه پس از آن صادر می‌شود که پادشاه عربستان به شهروندان زن آن کشور اجازه داد از حق رانندگی برخوردار شوند.

تازه‌ترین بیانیه «هیئت عمومی ورزش»، به‌موازات اقداماتی‌ برآورد می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان، در پیوند با برنامه موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» در پیش گرفته و مجموعه‌ای از اصلاحات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.

«هیئت عمومی ورزش» عربستان در حساب کاربری خود در توئیتر گفته مقام‌های مربوطه «شروع به آماده‌سازی سه استادیوم در ریاض، جده و دمام کرده‌اند تا در آغاز سال ۲۰۱۸ پذیرای حضور اعضای خانواده شوند».

رسانه‌ها اخیرا این احتمال را مطرح کرده‌اند که عربستان به‌زودی اجازه ورود به سینما را نیز برای زنان صادر خواهد کرد.

بنا بر قوانین عربستان، یک عضو ارشد مرد در خانواده باید برای آموزش، مسافرت و شماری از فعالیت‌های دیگر زنان، اجازه صادر کند، در غیر این‌صورت زنان به‌خودی خود از چنین حقوقی بهره‌مند نیستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌تازگی در تحلیلی در مورد سیاست‌های جدید دستگاه رهبری عربستان -به‌طور مشخص ولیعهد محمد بن سلمان- گفته‌است این مسیر، مسیری آسان نیست و محمد بن سلمان نیز در این راه با افکار عمومی عربستان سعودی مواجه است که به شدت مذهبی و محافظه‌کار است.

آسوشیتدپرس در عین حال با تاکید بر انتقادهای گسترده از وضعیت حقوق بشر، به بازداشت‌های اخیر در آن کشور اشاره کرده و می‌گوید ولیعهد عربستان تا کنون به مسئله حقوق بشر نپرداخته‌است.

محمد بن سلمان، به‌تازگی در جریان یک سخنرانی در ریاض گفته است «ما فقط می‌خواهیم به آنچه که بودیم بازگردیم: اسلام میانه‌رویی که به‌روی جهان و تمامی ادیان باز است. ما ۳۰ سال از عمر خود را برای مبارزه با افکار افراطی تلف نخواهیم کرد. ما آنها را امروز نابود خواهیم کرد».

عربستان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از آن‌ها زیر ۲۵ سال سن دارند. محمد بن سلمان، خود ۳۲ سال دارد و در آغاز تابستان امسال به جای محمد بن نائف، به‌عنوان ولیعهد عربستان منصوب شد.

XS
SM
MD
LG