لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

وزیر خارجه عربستان: اگر مسئله فلسطین حل شود، می‌توانیم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم


شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در یکی از نشست‌های داووس سوئیس
شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در یکی از نشست‌های داووس سوئیس

وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید در صورت دستیابی به توافق جامعی که شامل تشکیل کشوری برای فلسطینی‌ها شود، ریاض می‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

شاهزاده فیصل بن فرحان سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه در یک نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «ما موافقیم که صلح منطقه‌ای شامل صلح برای اسرائیل ‌شود، اما این تنها از طریق صلح برای فلسطینی‌ها با [ایجاد] یک کشور فلسطینی اتفاق می‌افتد.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی پس از آن اسرائیل را به عنوان بخشی از یک توافق سیاسی گسترده‌تر به رسمیت می‌شناسد، گفت: «قطعا».

این اظهارات دو روز پس از سخنان ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، بیان می‌شود که خطاب به کشورهای منطقه مدعی شده بود روند عادی‌سازی با اسرائیل «شکست خورده» است.

او مدعی شده بود که عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل، نه برای کشورهای منطقه و نه برای اسرائیل «امنیت‌ساز نیست».

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که هدف حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، برهم زدن روند گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل بود‌.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای منطقه خلیج فارس در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد و در ماه‌های پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل، گزارش‌های متعددی از مذاکرات برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و ریاض منتشر شده بود.

برخلاف جمهوری اسلامی ایران که خواهان نابودی اسرائیل است، ریاض از سیاست دو کشوری دفاع می‌کند.

بن فرحان در داووس افزود که تامین صلح منطقه‌ای از طریق تشکیل یک کشور فلسطینی «چیزی است که ما در واقع با دولت ایالات متحده روی آن کار کرده‌ایم و به غزه هم بیشتر ارتباط پیدا می‌کند.»

دو منبع آگاه از سیاست خارجی ریاض به خبرگزاری رویترز گفتند که پس از شروع جنگ اخیر در غزه، عربستان سعودی برنامه‌های مورد حمایت ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اجرا کرد.

این دو منبع آگاه که نامشان فاش نشده است، افزودند مذاکرات مورد حمایت آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تا حدودی تاخیر خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، این عادی‌سازی مرحله‌ای کلیدی برای ریاض در راه رسیدن به یک توافق دفاعی با آمریکا تلقی می‌شود.

پیشتر وزیر خارجه ایالات متحده در چارچوب سفر منطقه‌ای خود، خواستار اتحاد اسرائیل با کشورهای دیگر خاورمیانه شده بود.

آنتونی بلینکن ۱۹ دی‌ماه در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت: «مطلعم که سال‌های زیادی تلاش کرده‌اید تا ارتباط و ائتلاف بزرگ‌تری در خاورمیانه بسازید و به نظرم در این زمینه فرصت‌هایی وجود دارد.»

همزمان نشریه فارین پالیسی نوشت یکی از برنامه‌های دولت جو بایدن این است که برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه، اسرائیل و عربستان را متقاعد به برقراری رابطه سیاسی کند.

بر اساس گزارش این نشریه، بلینکن در سفر جاری خود سعی داشت این طرح را پیش ببرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ نیز گفت که این حملات به جنگ غزه مرتبط است.

او بار دیگر خواستار آتش‌بس در غزه شد و تاکید کرد که اولویت عربستان سعودی یافتن راه‌حلی برای کاهش تنش از طریق آتش‌بس است.

ریاض سال‌ها با حوثی‌های یمن جنگید اما پس از توافق برقراری دوباره روابط دیپلماتیک ریاض با تهران در اسفند پارسال، از تنش‌ میان حوثی‌ها و ریاض نیز کاسته شد.

XS
SM
MD
LG