لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

عربستان سعودی و دیگر صادرکنندگان بزرگ نفت از کاهش تولید خود خبر دادند


یکی از تاسیسات نفتی عربستان سعودی
یکی از تاسیسات نفتی عربستان سعودی

عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت روز یکشنبه ۱۳ فروردین به‌طور ناگهانی از تصمیم خود برای کاهش تولید نفت از آغاز ماه مه تا آخر سال جاری میلادی به میزان ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز خبر دادند، تصمیمی که می‌تواند بهای نفت را در بازارهای جهانی بالا ببرد.

افزایش بهای نفت می‌تواند به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، که درگیر جنگ اوکراین است کمک کند تا مانع خالی شدن خزانه خود بشود و از سویی آمریکا و دیگر کشورها را نیز که در بحبوحه یک تورم جهانی به‌سرمی‌برند ناچار سازد پول بیشتری برای سوخت هزینه کنند.

این امر همچنین می‌تواند تنش‌ها میان ایالات متحده و عربستان سعودی را بیشتر کند آن هم در شرایطی که واشینگتن در تلاش برای کاهش قیمت‌ها و تحت فشار قرار دادن روسیه از ریاض خواسته است تولید نفت را افزایش دهد.

کوین بوک، مدیر شرکت انرژی «کلرویو» به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، این میزان کاهش تولید نفت می‌تواند تنها در آمریکا باعث افزایش حدود ۲۶ سنت قیمت بنزین در ازای هر گالون بشود و این علاوه بر افزایش قیمتی است که به طور معمول با تغییر ترکیب بنزین در پالایشگاه‌ها طی فصل تابستان اتفاق می‌افتد.

این کارشناس انرژی افزود که طبق برآوردهای وزارت انرژی ایالات متحده افزایش قیمت فصلی بنزین در طول تابستان به طور میانگین ۳۲ سنت در ازای هر گالون خواهد بود. بنابراین با توجه به این که اکنون میانگین قیمت بنزین در ایالات متحده ۳.۵ دلار برای هر گالون است، این مبلغ برای تابستان بیش از ۴ دلار خواهد بود.

وزارت انرژی عربستان سعودی در اطلاعیه‌ای عنوان کرده که کاهش تولید نفت این کشور ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این اطلاعیه می‌گوید که عربستان سعودی با همکاری برخی اعضای اوپک و برخی از کشورهای غیر عضو اوپک به این تصمیم رسیده است. اما نام این کشورها در اطلاعیه وزارت انرژی عربستان سعودی نیامده است.

عربستان سعودی در ماه اکتبر نیز از کاهش تولید نفت خود خبر داد که خشم دولت جو بایدن را برانگیخت. وزارت انرژی عربستان سعودی این امر را «اقدامی پیش‌گیرانه» با هدف تثبیت بازار نفت توصیف کرده است.

با توجه به آن که عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین روزانه ۱۱.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده، این میزان کاهش، معادل ۵ درصد تولید روزانه آن است.

عراق اعلام کرده که تولید نفت روزانه خود را ۲۱۱ هزار بشکه کاهش می‌دهد. امارات متحده عربی میزان کاهش تولید خود را ۱۴۴ هزار بشکه در روز عنوان کرده، کویت ۱۲۸ هزار بشکه، قزاقستان ۷۸ هزار بشکه، الجزایر ۴۸ هزار بشکه و عمان ۴۰ هزار بشکه.

همزمان الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، گفته است مسکو که هم‌اکنون تولید نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داده است، همین روند را تا آخر سال جاری میلادی حفظ می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG