لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

شولتس: آلمان در آینده نزدیک به عربستان سعودی جنگنده یوروفایتر نخواهد داد


اولاف شولتس، صدراعظم آلمان
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی گفت که کشورش در آینده نزدیک جنگنده‌ یوروفایتر به عربستان سعودی تحویل نخواهد داد.

صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی موضوعی مناقشه‌انگیز محسوب می‌شود چرا که این کشور پادشاهی رهبری ائتلافی نظامی در حمایت از دولت یمن علیه شورشیان حوثی در جنگ داخلی این کشور را بر عهده دارد.

آقای شولتس به خبرنگاران گفت: «فعلا هیچ دورنمایی درباره تحویل جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان سعودی وجود ندارد.»

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع مطلع در دولت این کشور نوشته است که انتظار نمی‌رود قانون‌گذاران آلمانی در دوره کنونی پارلمان تا انتخابات فدرال سال ۲۰۲۵ دراین‌باره تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر، دولت آقای شولتس که از ائتلاف سه حزب تشکیل شده است، درباره انتقال هواپیماهای ترابری نظامی ای‌۴۰۰‌ام به امارات متحده عربی که آن هم عضو ائتلاف نظامی در جنگ یمن است، چراغ سبز نشان داده.

شولتس اظهار داشت که «شرایط در یمن تغییرات زیادی کرده است» و سپس به این مورد اشاره کرد که برخی بازیگران منطقه‌ای درگیر در مسئله یمن، خود را از این جنگ کنار کشیده‌اند.

عربستان سعودی و امارات سال‌ها در حمایت از دولت یمن علیه شورشیان حوثی که مورد حمایت ایران قرار دارند و در سال ۲۰۱۴ پایتخت را تسخیر کردند، جنگیدند. اما آشتی دیپلماتیک اخیر میان ایران و عربستان سعودی نشان از آن دارد که اوضاع به‌طور قابل ملاحظه‌ای آرام‌تر شده است.

استفن هبسترایت، سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد که سیاست تنش‌زدایی در منطقه بیشتر مرهون عربستان سعودی است. آتش‌بسی که با میانجی‌گری سازمان ملل در یمن حاصل شد به طور رسمی در اکتبر گذشته منقضی شد، اما طرفین همچنان به این آتش‌بس پایبند هستند.

وی اظهار داشت: «طبق اطلاعاتی که دولت آلمان در اختیار دارد از زمان پایان آتش‌بس در اکتبر گذشته، دیگر هیچ عملیات نظامی توسط کشورهای خارجی علیه شورشیان حوثی صورت نگرفته است.»

اما با این حال معافیتی نیز برای انتقال جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان سعودی در نظر گرفته نشده است. این جنگنده‌ها ساخت بریتانیا هستند اما قطعاتش را آلمان تامین می‌کند و از این رو بریتانیا نمی‌تواند بدون رضایت آلمان آنها را تحویل عربستان سعودی بدهد.

بر اساس گزارش‌ها، ریاض درخواست خرید ۴۸ فروند جنگنده یوروفایتر کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG