لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

دانشمندان برای سفر به عمیق‌ترین نقاط پنج اقیانوس آماده می‌شوند


دانشمندان پروژه‌ای را آغاز کرده‌اند که قرار است از طریق آن، انسان برای نخستین بار در تاریخ، عمیق‌ترین بخش هر یک از پنج اقیانوس کره زمین را ببیند.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده، سفر به ژرف‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها با کمک یک زیردریایی دو نفره با مقاومت بالا در برابر فشار شدید آب صورت خواهد گرفت.

با کمک این زیردریایی که مقابل فشارهای بیش از ۹ کیلومتری زیر سطح دریاها مقاوم است، دانشمندان برای نخستین بار به این ژرفناها خواهند رسید.

در این پروژه که «سفر به پنج ژرفا» (Five Deeps Expedition) نام دارد، از وسیله نقلیه شناوری استفاده می‌شود که ساخت آن بیش از سه سال طول کشیده و قادر است تا بیش از ۹ کیلومتر زیر سطح آب فرو رود.

ویکتور وسکوو که هدایت این شناور را پس از جداشدن آن از قایق حامل خود به عهده خواهد داشت، گفته در ساخت بدنه آن از تیتانیوم و دیگر مواد خاصی استفاده شده که می‌تواند اعماق اقیانوس را بپیماید.

وی ابراز امیدواری کرده که این سفر نه تنها مرزها و محدودیت‌های فناوری را بشکند، بلکه انسان را قادر سازد تا اندکی بیشتر از جهان پیرامون خود را درک کند.

وسکوو علاوه بر سفر به هر دو قطب شمال و جنوب، به هفت قله بلند جهان نیز صعود کرده است.

ترایتون سابمارینز، سازنده این شناور نیز در وب‌سایت شرکت سازنده نوشته که این تنها زیردریایی است که شرکت سازنده با استفاده از آن، افراد را به اعماق ۱۱ هزار متری می‌فرستد.

بر اساس گزارش رویترز، قرار است کانال تلویزیونی Discovery and Science تمام این مأموریت را فیلم‌برداری کرده و از سال ۲۰۱۹ در قالب برنامه‌ای با نام «سیاره ژرف» (Deep Planet) پخش کند.

منبع: رویترز؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG