لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

«حمایت پوتین» از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و همتای روس او
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و همتای روس او

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که مسکو از عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند.

این عضویت کامل می‌تواند تجارت آزاد ایران با منطقه اوراسیا را بهبود ببخشد.

دیدار آقای پوتین با حسن روحانی روز شنبه ۱۹ خرداد در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد که به گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای و همکاری‌های مشترک ایران و روسیه در حوزه اقتصادی و امنیتی گذشت.

ایران از سال در سال ۲۰۰۵ به عنوان عضو به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است که برای مراودات چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده، و از سال ۲۰۰۶ نیز در پی آن است که به عضویت کامل سازمان دربیاید.

یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه این‌که ایران عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای بشود، تحریم‌های سازمان ملل متحد بود که به دنبال توافق هسته‌ای، این تحریم‌ها برچیده شد تا امید تهران برای تحقق خواسته خود بیشتر شود. اما اکنون تحریم‌های دوباره آمریکا ماجرا را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، ولادیمیر پوتین در دیدار با حسن روحانی اظهار داشت: «ایران سال‌ها به عنوان عضو ناظر مشارکت خوبی در سازمان همکاری شانگهای داشته و موضع روسیه حمایت از عضویت کامل تهران در این سازمان است.»

به گفته وی، «مسکو به همکاری با ایران در حوزه‌های اقتصادی، معاوضه انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد و... چشم‌انداز خوبی در همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادی وجود دارد.»

همچنین آقای روحانی نیز ضمن آن که روابط دو کشور را در تمام ابعاد در حال توسعه خواند تاکید کرد که تهران از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و بخش خصوصی روسیه استقبال می‌کند.

این گزارش در ادامه با اشاره به تصمیم واشینگتن برای خروج از توافق هسته‌ای وین عنوان می‌کند که روسای جمهور ایران و روسیه هر دو این تصمیم را «غیرقانونی» نامیده‌اند.

آقای روحانی گفته است: «بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرف‌های مقابل دارد.» آقای پوتین نیز اطمینان داده که «مسکو به گفت‌وگو با سایر طرف‌ها برای حمایت از برجام ادامه می‌دهد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برجام را توافقی «بد» می‌نامد که نمی‌تواند از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه جلوگیری کند.

اجلاس این دوره سازمان همکاری شانگهای روز شنبه با سخنرانی رئیس جمهور چین آغاز شد.

این اجلاس که دو روز به طول می‌انجامد برای ایران اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند چرا که حدود چهل روز پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برگزار می‌شود در حالی که روسیه و دیگر طرف‌های توافق بر حفظ آن تاکید کرده‌اند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، خبرگزاری فرانسه؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG