لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

سرکوب اعتراضات در مناطق کُردنشین ایران؛ سپاه از تقویت حضور نظامی خود در غرب کشور خبر داد


مهاباد روز شنبه پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان اعتراضات، صحنه راهپیمایی گسترده مردم معترض بود
مهاباد روز شنبه پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان اعتراضات، صحنه راهپیمایی گسترده مردم معترض بود

همزمان با تشدید سرکوب اعتراضات مردمی در مناطق کردنشین ایران و افزایش شمار کشته‌شدگان، قرارگاه حمزه سید الشهداء نیروی زمینی سپاه از تقویت حضور نظامی خود در غرب کشور خبر داد.

بر اساس بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه ۲۹ آبان در شصت‌وپنجمین روز از اعتراضات سراسری در ایران منتشر شد، قرارگاه حمزه سپاه پاسداران هدف از این اقدام را مقابله با آن‌چه «تحرکات اشرار و گروهک‌های تروریستی تجزیهطلب ضدایرانی» خوانده، اعلام کرده است.

این بیانیه افزوده است که در همین راستا، نیروی زمینی سپاه پاسداران از «مردم غیور بومی برای مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه» بهره می‌گیرد.

این بیانیه در شرایطی صادر شده که تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌ها از اعزام کاروان خودروهای نظامی به مهاباد حکایت دارد.

در یک ویدیو که روز یک‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد دست‌کم ۲۵ خودرو سپاه و یگان ویژه اعزامی به مهاباد دیده می‌شود که در این میان، سه پیکاپ سپاه ظاهرا مجهز به مسلسل دوشکا هستند. فردی که این ویدیو را ضبط کرده، می‌گوید شهر حکومت نظامی است.

در برخی از دیگر ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از این مناطق نیز صدای شلیک سلاح‌های سنگین شنیده می‌شود.

برخی گزارش‌های غیررسمی و ویدئوهای منتشر شده حاکی است که از روز یک‌شنبه، بالگردهای نظامی حامل اعضای سپاه پاسداران برای سرکوب تظاهرات وارد مهاباد شده‌اند.

شماری از نهادهای حقوق بشری همزمان با اعزام نیروهای نظامی به مناطق کردنشین ایران، می‌گویند که در شبانه‌روز گذشته دست‌کم پنج تن از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

گزارش‌ها از پیرانشهر حاکی است که مردم این شهر شامگاه یک‌شنبه برای جلوگیری از ربایش پیکر کشته‌شدگان توسط ماموران امنیتی دست به تجمع زده‌اند.

رادیو فردا به‌طور مستقل قادر به تایید اصالت این ویدئوها و همچنین شمار کشته‌شدگان شبانه‌روز گذشته در مناطق کردنشین ایران نیست.

افزایش شمار کشته‌شدگان و تشدید سرکوب‌ها در غرب کشور در شرایطی است که مردم معترض در پیرانشهر، پاوه، مریوان و جوانرود نیز در حمایت از کشته‌شدگان و مردم مهاباد روز یک‌شنبه به خیابان‌ها آمدند و دست به تجمعات اعتراضی زدند.

مهاباد روز شنبه پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان اعتراضات، صحنه راهپیمایی گسترده مردم معترض بود؛ به‌طوری که در برخی خیابان‌ها معترضان برای مقابله با نیروهای امنیتی اقدام به سنگربندی کردند و شرایط حاکم بر این شهر «جنگی» توصیف شده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز یک‌شنبه ضمن ابراز نگرانی از تشدید سرکوب معترضان در مناطق کُردنشین به‌ویژه مهاباد از ماموران انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی خواست: «از تیراندازی به سوی مردم خودداری کنند».

مولوی عبدالحمید در توییتی نوشت: «خبرهایی نگران‌کننده از مناطق کُردنشین مخصوصا مهاباد به گوش می‌رسد. مردم معترض این مناطق از اعضای ملت بزرگ ایران هستند. صیانت از جان و مال و عزت مردم، وظیفه‌ی انسانی همه است».

او در پایان هشدار داد که اقدامات خشونت‌آمیز حکومت از جمله «فشار و سرکوب باعث گسترش نارضایتی خواهد شد».

بر اساس گزارش روز ۲۸ آبان سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست‌کم ۳۷۸ تن از جمله ۴۷ کودک افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG