لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

تشدید فشارهای امنیتی در دانشگاه‌های ایران؛ اعتراض به پرونده‌سازی با حجاب اجباری


اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران به صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان بازداشت‌شده
اعتراض نمادین دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران به صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان بازداشت‌شده

گزارش‌های دریافتی از ایران حاکی است که به‌رغم گذشت بیش از چهار ماه از اعتراضات سراسری و سرکوب گسترده معترضان، اخراج و تعلیق اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور و همچنین پرونده‌سازی برای دانشجویان به‌ویژه در ارتباط با عدم رعایت حجاب اجباری همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز جمعه هفتم بهمن از اخراج و تعلیق امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی و حسن باقری‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، خبر داده است.

این شورا به نقل از منابع مطلع گزارش داد که امیر نیک‌پی، مدرس جامعه‌شناسی حقوقی و انسان‌شناسی حقوقی، از دانشگاه شهید بهشتی اخراج شده است.

این گزارش از اخراج آقای نیک‌پی به عنوان بخشی از پروژه بزرگ‌تر «تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» نام برده و یادآوری کرده است در ماه‌های اخیر دست‌کم سه استاد دیگر این دانشگاه به سرنوشتی مشابه دچار شدند.

نگار ذیلابی، استاد دانشکده الهیات، محمد راغب، استاد دانشکده ادبیات، و اسلام ناظمی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، اوایل آذر ماه تعلیق شدند که این اقدام همان زمان منجر به تحصن دانشجویان دانشگاه بهشتی شد.

همچنین شورای صنفی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری با انتشار بیانیه‌ای از اخراج حسن باقری‌نیا، عضو هیئت علمی گروه علوم تربيتی و روانشناسی این دانشگاه، خبر داد و آن را «غیرقانونی و ناعادلانه» خواند.

این بیانیه از آقای باقری‌نیا به عنوان استادی نام برده که گذشته از تلاش‌های علمی خود در برابر رخدادهای کنونی در کشور «سکوت نکرده و حمایتش همواره شامل حال مردم این سرزمین بوده» و با بیان صریح از «حقایق روز» سخن گفته است.

بیانیه صادر شده حکم تعلیق حسن باقری‌نیا را «نهایت بی‌عدالتی»، «نسنجیده» و «مغرضانه» دانسته و در نهایت از کسانی که پشت این تصمیم بوده‌اند خواسته که «با احترام به خواسته‌ اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان و استادان دانشگاه سراسر کشور» نسبت به تعلیق او تجدید نظر کرده و به این «فضای متشنج، ناآرام و معترض» پایان دهند.

آقای باقری‌نیا هفته گذشته در توییتی دلیل تعلیق خود از هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری را «همدلی با دانشجویان تعلیقی، شرکت در تحصن‌های سکوت، نقد حاکمیت در کلاس‌های درس، و فعالیت مجازی در نقد حاکمان» عنوان کرد.

همزمان جمعی از دانشجویان دانشکده‌ زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای از «پرونده‌سازی‌های انضباطی» برای دانشجویان در ارتباط با حجاب خبر دادند و آن را محکوم کردند.

اعتراض به «برخورد انضباطی» با دانشجویان به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری در شرایطی صورت می‌گیرد که صدور احکام سنگین قضایی علیه دانشجویان بازداشتی نیز ادامه دارد.

این بیانیه خطاب به مسئولان دانشگاه تهران می‌گوید: «شما می‌توانید ما را آزار دهید اما نمی‌توانید انقلاب ژینا را از ما بگیرید چرا که این انقلاب حالا در ذهن و جان ما رسوخ کرده و جای گرفته است.»

بیانیه مورد اشاره ضمن محکوم کردن «خفقان حاکم بر فضای دانشگاهی»، بر مخالفت دانشجویان این دانشکده با احکام سختگیرانه‌ حجاب اجباری تاکید کرده و از دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها خواسته است تا با آن‌ها «همدل و همصدا باشند».

پیش از این رئیس دانشگاه تهران از تصویب یک بخشنامه جدید از سوی شورای فرهنگی این دانشگاه درباره حجاب اجباری دانشجویان دختر خبر داده و تهدید کرده بود دانشجویانی که تن به بخشنامه ندهند «مورد برخورد انضباطی قرار می‌گیرند».

این بخشنامه مجموعه‌ای از تهدیدها علیه دانشجویانی است که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، از جمله شناسایی از طریق کارت شناسایی، ارسال پیامک، تماس با خانواده و تشکیل پرونده انضباطی.

دانشگاه‌های سراسر ایران از کانون‌های اصلی اعتراضات جاری در ایران بوده است که پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به شهرهای مختلف کشور گسترش یافت و علاوه‌بر حجاب اجباری کلیت حکومت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

بر اساس آخرین گزارش وب‌سایت حقوق بشری هرانا در ششم بهمن، طی اعتراضات سراسری دست‌کم ۷۰۰ دانشجو بازداشت شده‌اند. شماری از این دانشجویان تاکنون با احکامی چون حبس، شلاق، ممنوع‌الخروجی در دادگاه‌ها روبه‌رو شده و ده‌ها دانشجو نیز از دانشگاه‌ها اخراج یا از تحصیل تعلیق شده‌اند.

با استفاده از کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/آ.ت
XS
SM
MD
LG