لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

سناتور ارشد جمهوری‌خواه: کشورهای عرب هم می‌خواهند در سطح مجاز برای ایران، غنی‌سازی کنند


لیندزی گراهام، سناتور ارشد ایالت کارولینای جنوبی از حزب جمهوری‌خواه
لیندزی گراهام، سناتور ارشد ایالت کارولینای جنوبی از حزب جمهوری‌خواه

سناتور لیندزی گراهام می‌گوید نظر به ادامه برنامه هسته‌ای ایران، رهبران کشورهای عرب نیز گفته‌اند که خواهان غنی‌کردن اورانیوم دست‌کم در همان سطح و همان حجم تصویب شده از سوی جامعه جهانی برای حکومت تهران هستند.

وی به نام سران کشورهای عرب که موضع مشابهی در مورد برنامه اتمی ایران به او و هیئت سناتورهای آمریکایی ابراز کرده‌اند، اشاره نکرد. اما گفت این اظهارات را «خصوصی» به او بیان کرده‌اند.

سناتور گراهام افزوده‌است که اگر این وضعیت رصد نشود، «ممکن است روزی بیدار شده و شاهد برنامه‌های غنی‌سازی در سراسر خاورمیانه باشیم».

سناتور ارشد ایالت کارولینای جنوبی از حزب جمهوری‌خواه که این هفته از منطقه دیدار و از جمله با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت موقت اسرائیل، گفت‌وگو کرد، روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در مصاحبه با سایت خبری تایمز اسرائیل در اورشلیم از تشدید مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و تعدد طرح‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌است.

به گفته وی، تنها از طریق بازداشتن ایران از ادامه برنامه هسته‌ای، می‌توان از چنین چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای جلوگیری کرد.

سناتور گراهام گفته‌است که جهان باید با «صدایی واحد» در برابر ایران بایستد. وی تأکید کرده که باید همچنان ضربات دردناکی به تهران به خاطر «اقدامات خطا» وارد شود.

سناتور گراهام اظهار داشته که اسرائیل و اعراب به یک چشم توافق هسته‌ای با ایران را (خطرناک) می‌بینند و معتقدند که نمی‌توان به برنامه غنی‌سازی ایران اعتماد کرد.

کوتاه زمانی پیش از آغاز مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین، بحرین بر «اهمیت مشارکت» کشورهای منطقه در مذاکرات بر سر پرونده اتمی ایران تأکید کرده بود.

اما در حالی که از نوعی پیشرفت در مذاکرات میان ایران و عربستان در هفته‌های اخیر خبر می‌رسد، سران هیچ‌یک از کشورهای عربی منطقه از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای وین، در برابر احتمال بازگشت آمریکا به برجام موضع علنی نگرفته‌اند.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه این هفته گفت که دولت او «حتی به قیمت درگیری با آمریکا، مانع از برنامه اتمی ایران خواهد شد».

کاخ سفید در واکنش به این اظهارات نخست‌وزیر موقت اسرائیل گفته‌است که دولت جو بایدن منافع آمریکا را پیش می‌برد.

سناتور گراهام همراه با شمار دیگری از سناتورهای حامی اسرائیل برای ابراز همبستگی با این کشور بعد از جنگ اخیر در غزه به اورشلیم/بیت‌المقدس رفته بود.

وی تأکید کرده که درخواست یک میلیارد دلاری اسرائیل را برای دریافت تجهیزات نظامی و راکت برای جبران تسلیحات و بمب‌هایی که این کشور در عملیات ۱۲ روزه اخیر علیه اهداف حماس در غزه به کار برد، در کنگره آمریکا به پیش خواهد برد.

سناتور گراهام گفته که اعطای این کمک جدید نظر به حمایت دو حزبی در کنگره از اسرائیل، با مانعی روبرو نخواهد شد.
این کمک یک میلیارد دلاری افزون بر یاری سالانه حدوداً ۴ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل است.

‎آقای گراهام ضمن ابراز نگرانی از تشدید مسابقه تسلیحاتی و افزایش برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم در کشورهای منطقه در نتیجه تداوم برنامه اتمی ایران، از اشاره به برنامه دیرینه هسته‌ای اسرائیل خودداری کرده است.

گزارش‌های متعدد بین‌المللی مدعی است که برنامه اتمی ده‌ها ساله اسرائیل، ماهیت نظامی دارد.

XS
SM
MD
LG