لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

سنای آمریکا کشتار ارامنه توسط عثمانی را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخت


مجلس نمایندگان آمریکا هم در قطعنامه‌ مشابهی کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی را نسل کشی خواند.
مجلس نمایندگان آمریکا هم در قطعنامه‌ مشابهی کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی را نسل کشی خواند.

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای وقوع نسل‌کشی ارمنی‌ها در اوایل سده بیستم، در دوران امپراتوری عثمانی، را به رسمیت شناخت.

پیش از این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هم در قطعنامه‌ مشابهی نسل‌کشی ارامنه از سوی حکومت عثمانی را تائید کردند.

در جریان رای‌گیری روز هفتم آبان ماه ۴۰۵ قانون‌گذار آمریکایی در مجلس نمایندگان به قطعنامه تائید «نسل‌کشی» رای «آری» دادند در حالی‌که تنها ۱۱ قانون‌گذار با آن مخالفت کردند.

در قطعنامه مجلس سنا تصریح شده که سیاست دولت آمریکا این است که از کشتار یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه به دست امپراطوری عثمانی به عنوان نسل کشی یاد کند.

دولت ترکیه اذعان دارد که شمار زیادی در جریان جنگ جهانی اول کشته شده اند اما می‌گوید، آمار اعلام شده از تعداد کشته‌های ارامنه بسیار فراتر از رقم واقعی است و هرگونه اقدام سیستماتیک امپراطوری عثمانی در کشتار ارامنه را رد می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کاخ سفید پیش از این با چنین قطعنامه‌هایی مخالفت کرده بودند. جمهوریخواهان هم که درسنای آمریکا اکثریت را در اختیار دارند نیز چند بار مانع تصویب این قطعنامه شده بودند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، به این مصوبه سنای آمریکا واکنش نشان داده و از آن به عنوان پیروزی عدالت و حقیقت یاد کرده است.

نخست‌وزیر ارمنستان در توییتی هم نوشته است: این ادای احترام به ۱.۵ میلیون قربانی نخستین نسل‌کشی در قرن بیستم و گامی قاطع برای ترویج پیشگیری از وقوع آن است.

این در حالی است که مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از تصویب قطعنامه سنای آمریکا به عنوان «نمایش سیاسی» یاد کرده است. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا را محکوم کرد.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه هم در توییتر خود نوشته است: تاریخ از این قطعنامه‌ها به عنوان اقدامات غیرمسئولانه و غیرمنطقی برخی از اعضای کنگره ایالات متحده علیه ترکیه یاد خواهد کرد.

کشتار ارامنه

آن‌چه اکنون با عنوان نسل‌کشی ارمنی‌ها شناخته می‌شود به رخدادهای دوران جنگ نخست در اوایل سده بیستم در سرزمین‌های امپراتوری عثمانی باز می‌گردد.

به گفته ارمنی‌ها و نیز شماری از پژوهشگران و مورخان، بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸، حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه ساکن قلمرو ترکيه عثمانی قتل‌عام شدند.

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، کشتار ارمنی‌ها را «نخستین نسل‌کشی سده بیستم» توصیف کرده‌است.

ارمنی‌ها روز ۲۴ آوریل/۴ اردیبهشت را سالگرد نمادین اين «نسل کشی» می‌دانند.

XS
SM
MD
LG