لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۸

حمایت سنا از اعطای کمک نظامی ده ساله آمریکا به اسرائیل


سنای آمریکا با یک مصوبه فراحزبی، ضمن حمایت دوباره از اعطای کمک نظامی ده ساله به اسرائیل به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار، عملی کردن این بسته را وارد مسیر قانون‌گذاری آمریکا کرد.

همزمان، مجلس سنا با حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، دادن کمک به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار برای امسال به ارتش اسرائیل را تصویب کرد.

بر اساس بسته کمک‌های آمریکا، جنگ‌افزار آمریکایی بیشتری در پایگاه‌های منطقه ذخیره خواهد شد و ارتش اسرائیل این اختیار را خواهد داشت تا در شرایط جنگی، بر اساس تشخیص خود، به آن دسترسی داشته باشد.

بسته کمک‌های آمریکا همچنین امکان همکاری اسرائیل با ناسا، سازمان فضایی آمریکا را امکان‌پذیر می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل جمعه ۱۲ مرداد گزارش دادند که بسته‌های کمک نظامی آمریکا، با هدف «تأمین امنیت اسرائیل»، در جریان نشست روزهای گذشته در سنای واشینگتن تصویب شد.

سنا چهارشنبه ۱۰ مرداد بودجه نظامی سالیانه آمریکا را زیر عنوان هزینه‌های دفاع ملی به مبلغ کلی ۶۳۹ میلیارد دلار تصویب کرد؛ مجلس نمایندگان نیز پیشتر با آن موافقت کرده بود.

توشیح این مصوبه‌ها از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نظر به حمایت‌های هر دو حزب در مجلسین نمایندگان و سنا از آن، قطعی به نظر می‌رسد.

اعطای کمک‌های ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل برای یک دوره ده ساله از سال ۲۰۱۸ به بعد، در آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما میان هیئت‌های سیاسی و نظامی دو کشور بررسی و تنظیم شد.

باراک اوباما بعد از دستیابی به برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، با هدف راضی کردن اسرائیل که بشدت با آن مخالف بود، کمک‌های سالیانه آمریکا به اسرائیل را که تا پیش از آن اندکی بیش از سه میلیارد دلار در سال بود، به‌طور متوسط به سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار افزایش داد.

ایالات متحده به جای تصویب سال به سال بسته‌های کمکی، موافقت کرد که یک دوره ده ساله برای دادن یاری‌ها به اسرائیل، پیشاپیش تضمین شود.

یادداشت تفاهم دو کشور در مورد این بسته ده ساله سپتامبر ۲۰۱۶ امضا شد. چند روز بعد از آن، دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری برنده شد و جمهوری‌خواهان تأکید کردند که کمک‌ها به اسرائیل کافی نیست و باید کمک بیشتری در اختیار اسرائیل قرار گیرد.

سنا در دسامبر ۲۰۱۶، که آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما بود، تصویب کرد که کمک ۶۰۰ میلیون دلاری جداگانه برای توسعه همکاری‌های دو کشور در امور موشکی اختصاص یابد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سنا ضمن حمایت دوباره از بسته ده ساله نظامی و تسلیحاتی به اسرائیل، موافقت کرده که مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار دیگر نیز در اختیار ارتش اسرائیل قرار گیرد.

به گزارش رسانه‌های خبری عاروتز شوا و جی‌تی‌ای، ۵۰۰ میلیون دلار برای همکاری دو کشور در توسعه سامانه‌های پدافند موشکی اسرائیل و ۵۰ میلیون دلار نیز جهت کمک به اختراعات نظامی اسرائیل در مقابله با تونل‌های نفوذی و ساخت تجهیزات بیشتر در کشف این نوع تونل‌ها اختصاص یافته‌است.

ایپک، کمیته مناسبات عمومی اسرائیل و آمریکا، که در دو سال گذشته برای تصویب سریع‌تر اعطای کمک‌های نظامی به اسرائیل، در مجلسین واشینگتن تلاش کرده بود، در بیانیه‌ای با ابراز خرسندی از مصوبه چهارشنبه سنا نوشت که اسرائیل از امکانات لازم برای دفاع از خود در برابر تهدیدهای رو به افزایش برخوردار می‌شود.

ایپک از جمله به آنچه که «تهدیدهای ناشی از حضور نظامی ایران در مرز شمالی اسرائیل» نامیده، اشاره کرده‌است.

اسرائیل در دوره اخیر در صدد جلب توجه آمریکا و نیز روسیه به لزوم بیرون رفتن نظامیان ایران و هم‌پیمانانش از سوریه بوده و از آنچه که خطرات ناشی از این حضور می‌نامد، سخن گفته‌است.

XS
SM
MD
LG