لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

سنای آمریکا دونالد ترامپ را از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه کرد


سنای آمریکا روز شنبه ۲۵ بهمن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه کرد.

در این رای گیری ۵۷ سناتور به محکومیت دونالد ترامپ رای دادند و ۴۳ سناتور با محکومیت رئیس جمهوری سابق آمریکا مخالفت کردند.

هفت سناتور جمهوری‌خواه در این رای گیری به دموکرات‌ها پیوستند و به محکومیت دونالد ترامپ رای دادند.

محکومیت دونالد ترامپ در سنا به ۶۷ رای موافق از ۱۰۰ نماینده این مجلس نیاز داشت.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه پس از رای گیری در سخنرانی در صحن سنا، به شدت از اقدامات دونالد ترامپ در جریان حمله به کنگره انتقاد کرد و گفت، هیچ تردیدی وجود ندارد که رئیس جمهوری سابق آمریکا از نظر اخلاقی و عملی مسئول رویدادهای آن روز (شش ژانویه) است.

او اضافه کرد: کسانی که به ساختمان کنگره حمله کردند، خیال می‌کردند که به خواست رئیس جمهوری خود عمل می‌کنند.

میچ مک کانل با این حال گفت او به تبرئه دونالد ترامپ رای داده است، چرا که او دیگر رئیس جمهوری نیست و یک شهروند عادی است و سنا به لحاظ قانونی چنین حقی برای استیضاح یک مقام سابق را ندارد.

رهبر اقلیت جمهوریخواه همچنین تلویحا گفت که اکنون دونالد ترامپ می تواند به عنوان یک شهروند عادی در دادگاه مورد تعقیب قرار گیرد.

میچ مک کانل اظهار داشت، رئیس جمهوری ترامپ، به عنوان یک شهروند عادی، همچنان مسئول تمامی کارهایی است در زمان کار ریاست جمهوری خود انجام داده است.

رهبر اقلیت جمهوری‌خواه تصریح کرد، او هنوز به طور کامل قسر در نرفته است.

دونالد ترامپ هم در واکنش به تبرئه خود در سنا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این موضوع، از تیم وکلا و همچنین نمایندگان کنگره که از او دفاع کردند، تشکر کرده است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا اضافه کرده است، جنبش تاریخی، میهن پرستانه و زیبای دوباره عظمت را به آمریکا بازگردانیم، تازه آغاز شده است. در ماه‌های آینده چیزهای زیادی برای در میان گذاشتن با شما دارم.

وی همچنین گفته است، ما کارهای بسیار زیادی پیش روی خود داریم و به زودی با دیدگاهی برای آینده روشن، درخشان و بدون محدودیت در آمریکا، ظهور خواهیم کرد.

دومین دادگاه استیضاح رئیس جمهوری سابق آمریکا ۲۱ بهمن در مجلس سنا آغاز شد. این کوتاه‌ترین دادگاه استیضاح در سنای آمریکا بود.

یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان که نقش دادستان در این دادگاه را به عهده داشت، در دادخواست خود دونالد ترامپ را متهم کرد که طرفداران خود را «تحریک به شورش» و حمله به کنگره کرده است.

در جریان حمله روز ۱۷ دی به ساختمان کنگره یک مأمور پلیس و چهار نفر دیگر کشته شدند.

نخستین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا در اوایل بهمن ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شد. دونالد ترامپ در نخستین دادگاه استیضاح خود در سنای آمریکا در سال گذشته تبرئه شده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا ۲۴ دی ماه سال جاری برای دومین‌بار ظرف ۱۳ ماه به استیضاح دونالد ترامپ، به اتهام «تحریک به شورش» رای داد.

۱۰ تن از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از جمله لیز چینی، یکی از رهبران فراکسیون این حزب، برخلاف سیاست حزب جمهوری‌خواه از استیضاح آقای ترامپ حمایت کردند.

شماری از نمایندگان در مجالس قانون‌گذاری آمریکا به دنبال حمله به کنگره، لایحه پیشنهادی برای استیضاح آقای ترامپ را مطرح کردند.

با این حال، دونالد ترامپ در آخرین پیام خداحافظی خود، حمله به کنگره را محکوم کرد و گفت، همه آمریکایی‌ها از هجوم به کنگره وحشت‌زده شدند. خشونت سیاسی حمله‌ای است به هر آنچه که ما آمریکایی‌ها آن را گرامی می‌داریم. این هرگز قابل تحمل نخواهد بود.

دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که دو بار استیضاح شده و دادرسی مربوط به استیضاح دوم پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری او انجام می‌شود. ترامپ که هیچ‌گاه شکست خود و پیروزی جو بایدن در انتخابات را نپذیرفت، حتی حاضر نشد در مراسم سوگند جانشین خود شرکت کند و عرف سیاسی و مدنی آمریکا را زیر سئوال برد.

XS
SM
MD
LG