لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

سنای آمریکا ویلیام برنز را برای ریاست سی‌آی‌ای تایید کرد


ویلیام برنز (عکس از آرشیو)
ویلیام برنز (عکس از آرشیو)

سنای آمریکا پنجشنبه ۲۸ اسفند، ویلیام برنز، دیپلمات باسابقه آمریکایی را برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی اطلاعات، سی‌آی‌ای، تایید کرد.

ویلیام برنز که در دولت اوباما، معاون وزیر خارجه آمریکا بود، نقش کلیدی در مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا و رسیدن به توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ داشت.

به گزارش رویترز، سنای آمریکا ویلیام برنز را بدون هیچ مخالفی و به اتفاق آرا تایید کرد. رای گیری برای تایید ویلیام برنز به صورت شفاهی برگزار شد.

جو بایدن ۱۶ بهمن ماه سال جاری ویلیام برنز را به عنوان نامزد پیشنهاد خود برای ریاست بر سی‌آی‌ای معرفی کرد.

ویلیام برنز در کارنامه خود سه دهه کار دیپلماتیک دارد و نخستین رئیس سی‌آی‌ای خواهد بود که تمام سوابق حرفه‌ای او تنها در وزارت خارجه آمریکا است.

نامزد پیشنهادی جو بایدن در سنای آمریکا با مخالفت روبرو نشد، ولی سناتور تد کروز مانع تایید سریع ویلیام برنز شده بود تا به نوعی بر سر مساله «خط لوله گاز نورد استریم ۲ » از روسیه به آلمان به دولت جو بایدن فشار وارد کند.

تد کروز و جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا خواهان تحریم مشارکت کنندگان در پروژه «خط لوله گاز نورد استریم ۲ » هستند.

تد کروز روز پنجشنبه از هشدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به شرکت‌های دخیل در «خط لوله گاز نورد استریم ۲ » استقبال کرد.

وی در ادامه این بیانیه گفت که به مخالفت خود با رای‌گیری درباره ویلیام برنز پایان می‌دهد.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا ۱۲ اسفند، ویلیام برنز را به اتفاق آرا برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی اطلاعات، سی‌آی‌ای، تایید کرده بود.

ویلیام برنز در دوران مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا که پیش از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس‌جمهور، در کشور عمان شروع شد نیز در کنار جیک سالیوان که اکنون مشاور امنیت ملی جو بایدن است، حضور داشت.

ویلیام برنز بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ سفیر آمریکا در اردن بود. او همچنین بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر ایالات متحده در روسیه بود.

ویلیام برنز در سال ۲۰۱۴ از وزارت خارجه آمریکا بازنشسته شد.

با استفاده از رویترز و د هیل

XS
SM
MD
LG