لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

ویروس کرونا؛ درخواست ۱۷ سناتور از پومپئو برای تلاش جهت آزادی آمریکایی‌های زندانی در خارج


 مایک پومپئو از جمهوری اسلامی خواسته است که زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند.
مایک پومپئو از جمهوری اسلامی خواسته است که زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند.

۱۷ سناتور دموکرات و جمهوریخواه در نامه‌ای به مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به شیوع ویروس کرونا، خواستار تشدید تلاش‌ها برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در دیگر کشورها شدند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت و مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا تهیه کنندگان این نامه هستند که ۱۵ سناتور دیگر از جمله سناتور دموکرات پاتریک لیهی و سناتور جمهوریخواه جان کورنین آن را امضا کرده‌اند.

در این نامه که روز جمعه ۲۲ فروردین برای وزیر خارجه آمریکا ارسال شده، از مایک پومپئو خواسته شده است که «دولت‌های خارجی را به شدت تحت فشار قرار دهد تا شهروندان آمریکایی و همچنین زندانیان سیاسی را که به دلایل غیرقانونی در حبس هستند٬ بی‌درنگ آزاد کنند.»

این سناتورهای آمریکایی تصریح کرده‌اند: بازداشتگاه‌ها به دلیل جمعیت بیش از ظرفیت، فقدان شرایط بهداشتی و تجهیزات پزشکی بستری مناسب برای شیوع گسترده ویروس کرونا، کووید ۱۹، هستند.

آنها اضافه کردند: در بسیاری از کشورهای استبدادی، این وضعیت با شرایط غیر انسانی از جمله سوء تغذیه، بی توجهی پزشکی و شکنجه تشدید می‌شود.

این سناتورهای آمریکایی در نامه خود به وضعیت آمریکایی‌های زندانی از جمله مراد طاهباز و سیامک نمازی در ایران، آستین تایس در سوریه، و پال ویلان در روسیه اشاره کرده‌اند.

در این نامه تاکید شده است: اکنون زمانی نیست که این حکومت‌ها از جان انسان‌ها برای معامله و چانه زنی استفاده کنند، اکنون زمان آن است که در برابر تهدید جهانی کووید ۱۹ آلام انسان‌ها را کاهش داد.

پیش از این مایک پومپئو از جمهوری اسلامی خواسته بود که زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند.

وزارت خارجه آمریکا هم ماه گذشته از آزادی موقت مایکل وایت، شهروند آمریکایی از زندانی در شهر مشهد، استقبال کرده بود.

مایک پومپئو پس از آزادی مایکل وایت در توییتر نوشت که اساسا اقدام حکومت ایران در بازداشت مایکل وایت «اشتباه» بوده و حال مرخصی پزشکی گرفته است.

در همین حال، خانواده مایکل وایت نیز با اشاره به دچار شدن آقای وایت به ویروس کرونا خواستار انتقال او به آمریکا برای ادامه درمان شدند.

مایکل وایت که سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد به اتهام «توهین» به رهبر جمهوری اسلامی و «انتشار عمومی یک عکس خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

سیامک نمازی هم چهار سال پیش در ایران به اتهام «همکاری با دولت آمریکا» بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

پدر و پسر هریک به ده سال زندان محکوم شدند و از سال گذشته، باقر نمازی به دلیل وخامت حال جسمی در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، اما ممنوع‌الخروج است.

XS
SM
MD
LG