لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

جنگ روسیه در اوکراین؛ سناتورهای آمریکایی خواستار تشدید تحریم‌های چین و ایران شدند


سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا
سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا

اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنجشنبه ششم بهمن از دولت جو بایدن خواستند تحریم‌های بیشتر و سریع‌تری را علیه چین و ایران به دلیل حمایت آنها از روسیه در جنگ اوکراین اعمال کند.

وب سایت «د هیل» نوشت٬ در نشست کمیته روابط خارجی سنا آمریکا با نمایندگان وزارت خارجه، وزارت دفاع و آژانس توسعه بین‌الملل دولت بایدن، سناتورها از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات گفتند که تحریم‌ها علیه شرکت‌های چین کافی نیست.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، نیز دولت جو بایدن را به ضعف در مقابل ایران متهم کرد.

باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز در این نشست گفت: ما باید به هرصورتی که ممکن است، سر مار را قطع کنیم. یعنی این که حلقه درونی (حکومت روسیه) را مستقیما تحریم کنیم. ولی همچنین این به معنای تحریم شدید کسانی است که به روسیه در این جنگ ناعادلانه و غیرمقدس کمک می‌کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا٬ چین را متهم کرد که در جنگ روسیه علیه اوکراین، پشت شرکت‌های وابسته به خود پنهان شده است.

باب منندز گفت: «در نهایت، (چین) نمی‌تواند با مصونیت دست به اقدام بزند و با پیامدهای اقداماتش مواجه نشود.»

جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه نیز اظهارات داشت: به نظر می‌رسد که چین با مصونیت کامل اقدام می‌کند و «ما باید تحریم‌های خود را در این رابطه تشدید کنیم.»

جیمز ریش و اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین از اقدام دولت جو بایدن برای ارسال تانک‌های «آبرامز‌ ام۱» به اوکراین استقبال کردند.

جو بایدن روز گذشته اعلام کرد که آمریکا در چند ماه آینده ۳۱ فروند تانک پیشرفته «آبرامز‌ ام۱» به اوکراین خواهد داد.

با این حال، جیمز ریش و برایان شاتس سناتور دموکرات از هاوایی، تاکید کردند تصمیم برای ارسال «آبرامز‌ ام۱» بسیار دیر اتخاذ شد.

تد کروز نیز با اشاره به اطلاعات در خصوص ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، از رویکرد دولت جو بایدن به خاطر این که به اندازه کافی در برابر ایران با قدرت رفتار نمی‌کند، انتقاد کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: «[دولت بایدن] همچنان وسوسه دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران را دارد.»

او اضافه کرد: من عمیقاً نگران هستم که این دولت، حتی در میانه جنگ، لزوم مقابله با اتئلاف روسیه و ایران را به دلیل ترجیحات سیاسی حزبی خود دست‌کم بگیرد.

تد کروز تاکید کرد که ایران در جنگ اوکراین به طور چشمگیری به روسیه کمک کرده است.

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا، در این نشست ضمن رد اظهارات تد کروز گفت٬ دولت جو بایدن تحریم‌های متعددی علیه صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت از روسیه اعمال کرده است.

او همچنین گفت که دولت آمریکا در حال حاضر در خصوص احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران مذاکره نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG