لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

۱۱ سناتور جمهوری‌خواه به تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا اعتراض می‌کنند


تد کروز، سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس
تد کروز، سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، روز شنبه ۱۳ دی ماه گفته است که به هنگام تایید آرای الکترال جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در کنگره او و ده سناتور جمهوری‌خواه دیگر به نتایج انتخابات برخی از ایالت‌ها اعتراض می‌کنند.

قرار است روز چهارشنبه ششم ژانویه ، ۱۷ دی ماه کنگره برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشستی را برگزار کند. رویترز می‌گوید٬ تایید انتخابات ریاست جمهوری در کنگره عمدتا تشریفاتی است و تاثیری بر پیروزی جو بایدن ندارد.

رویترز می‌افزاید، اقدام سناتور تد کروز و دیگر جمهوری‌خواهان در سنا اقدامی علیه رویکرد رهبران جمهوری‌خواه در سنا است که می‌خواهند تایید انتخابات توسط سنا اقدامی تشریفاتی باشد و تمایلی به تداوم بحث و مذاکره در این زمینه ندارند.

تد کروز و ۱۰ سناتور دیگر در بیانیه‌ای گفته‌اند به تایید آرای الکترال ایالت‌هایی که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مدعی تقلب در آنها بود، اعتراض خواهند کرد. شکایت‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات در ایالت‌های مختلف نتیجه‌ای نداشت و شکست خورد.

این سناتورها در بیانیه خود تاکید کرده‌اند، کنگره می‌بایست فورا کمیسیون ممیزی تشکیل شود و طی ۱۰ روز نتایج در ایالت‌های مورد اعتراض را مورد بررسی قرار دهد.

با این حال هنوز این سناتورها مشخص نکرده‌اند که کدام ایالت‌های برای بازبینی و ممیزی باید مورد بررسی قرار گیرند.

جو بایدن با ۳۰۶ رای الکترال در مقابل ۲۳۲ رای الکترال دونالد ترامپ به پیروزی رسیده است. اعضای کالج انتخاباتی ایالات متحده روز دوشنبه ۲۴ آذر به طور رسمی پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ را تایید کردند. اکنون به عنوان بخشی از روند تایید انتخابات کنگره نیز باید نتیجه نهایی را تایید کند.

اعتراضات ستاد انتخابات دونالد ترامپ و جمهوریخواهان از طریق بازشماری آرا و دستگاه قضایی این کشور برای تغییر نتیجه انتخابات با شکست مواجه شده است. بازشماری آرا در ایالت‌هایی مانند جورجیا نیز تغییری در نتیجه انتخابات در این ایالت ایجاد نکرد.

دیوان عالی آمریکا نیز دو بار شکایت های جمهوری‌خواهان علیه نتیجه انتخابات را رد کرده است

در همین زمینه ۱۴۰ نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این گفته بودند که در جریان بررسی نتیجه انتخابات در کنگره اعتراض می‌کنند.

این بیانیه را سناتورها تد کروز، رون جانسون، جیمز لنكفورد، استیو داینس، جان كندی، مارشا بلكبرن، مایك براون، به همراه با سناتورهای منتخب سینتیا لومیس ، تامی توبرویل، بیل هاگرتی و راجر مارشال امضا کرده‌اند.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا ضمن اذعان به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جمهوری‌خواهان خواسته است از اعتراض به نتیجه انتخابات خودداری کنند.

سناتور جمهوریخواه میت رامنی نیز با انتقاد از این اقدام سناتورها گفته است، تلاش برای رد نتیجه انتخابات ممکن است جاه طلبی سیاسی برخی را تقویت کند، اما این تهدیدی خطرناک علیه جمهوری دموکراتیک ما محسوب می‌شود.

سناتور جمهوری‌خواه پت تومی، از ایالت پنسیلوانیا نیز از اقدام تد کروز و دیگر جمهوری‌خواهان انتقاد کرده و گفته است٬ آنها حق مردم برای تعیین رهبر کشور را تضعیف می‌کنند.

سناتور پت تومی همچنین تاکید کرده است که دونالد ترامپ به دلیل عدم حمایت مردم در حومه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی در ایالت پنسیلوانیا شکست خورد.

کمیسیون بازبینی انتخابات

دیرک مولر، استاد حقوق دانشگاه آیووا در خصوص درخواست جمهوری‌خواهان برای تشکیل کمیسیون ممیزی انتخابات به رویترز گفت، فشار برای ممیزی در راستای ایجاد «یک مانع سیاسی» است و بر نتیجه انتخابات تاثیری نخواهد گذاشت.

این استاد حقوق دانشگاه آیووا در ادامه گفته است، اگرچه قانون سال ۱۸۸۷ که به نحوه تایید انتخابات توسط نمایندگان کنگره می‌پردازد، مبهم است، اما بیشتر صاحب نظران و حقوقدانان معتقدند که کنگره فاقد صلاحیت قانونی لازم برای چنین ممیزی است.

دیرک مولر تصریح کرد، حتی اگر نمایندگان کنگره از چنین قدرتی برخوردار می‌بودند، ممیزی نتایج انتخابات نیازمند حمایت اکثریت نمایندگان هرد و مجلس بود. در واقع هیچ شانسی برای حمایت از این پیشنهاد وجود ندارد.

تیم انتقالی جو بایدن هنوز به این بیانیه سناتورهای جمهوریخواه واکنش نشان نداده است اما پیشتر جین ساکی، سخنگوی این تیم گفته بود، چنین اقداماتی تاثیری روند تایید انتخابات نخواهد داشت و جو بایدن روز ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف خود را برگزار خواهد کرد.

آسوشیتدپرس نیز دو روز پیش نوشته بود که اقدام جمهوریخواهان د رکنگره می‌تواند باعث تاخیر در روند تایید نتیجه آرای الکترال شود، ولی نمی‌تواند مانع تایید آن شود.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG