لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

عراق می‌گويد يکی از فرماندهان ارشد «خلافت اسلامی» را کشته است


عکسی آرشیوی از یک عضو گروه شبه‌نظامی «خلافت اسلامی» یا داعش در عراق
عکسی آرشیوی از یک عضو گروه شبه‌نظامی «خلافت اسلامی» یا داعش در عراق

مصطفی کاظمی، نخست وزير عراق روز پنجشنبه ۹ بهمن اعلام کرد که نيروهای امنيتی اين کشور ابو ياسر العيسوی، يکی از فرماندهان ارشد گروه «خلافت اسلامی» را که ادعا می‌کرد رهبر اين گروه در عراق و «جانشين خليفه» است، کشته‌اند.

آقای کاظمی در توئيتی نوشت: «نيروهای مسلح دلاور ما در جريان يک عمليات اطلاعاتی ‌امنيتی ابو ياسر العيسوی، فرمانده داعش را معدوم کردند.»

گروه موسوم به «خلافت اسلامی» هفته پيش مسئوليت دو بمبگذاری انتحاری در يک بازار شلوغ در شهر بغداد را بر عهده گرفت که بر اثر آن حداقل ۳۲ نفر کشته شدند. اين اولين انفجار انتحاری بزرگ در بغداد از سه سال پيش بود.

مقامات عراقی گفتند اين دو بمبگذاری می‌تواند نشانه‌ای از احيای فعاليت «خلافت اسلامی» پس از شکست سنگين اين گروه در سال ۲۰۱۷ باشد.

در سال‌های پس از سقوط رژيم صدام حسين گروه‌های شورشی و تندروی سنی از بمبگذاری انتحاری در اماکن عمومی به عنوان يک تاکتيک دائمی استفاده کرده‌اند.

بخش اعظم پيکارجويان سنی در سال‌های بعد به گروه «خلافت اسلامی» پيوستند که در سال ۲۰۱۴ توانست بخش گسترده‌ای از مناطق شمالی و غربی عراق و بخش قابل توجهی از خاک سوريه را تصرف کند.

نيروهای عراقی با حمايت هوايی ائتلاف بين المللی به رهبری آمريکا در سال ۲۰۱۷ توانستند تمامی مناطق تصرف شده توسط اين گروه را بازپس بگيرند. ابوبکر البغدادی، رهبر و خليفه خودخوانده اين گروه سال ۲۰۱۹ در حمله کماندوهای آمريکايی در خاک سوريه کشته شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG