لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

نماینده مجلس: هدف نهایی از تغییرات اخیر در دولت آمریکا «براندازی جمهوری اسلامی است»


حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: هدف نهایی از تغییرات اخیر در دولت آمریکا «براندازی جمهوری اسلامی ایران است».
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: هدف نهایی از تغییرات اخیر در دولت آمریکا «براندازی جمهوری اسلامی ایران است».

درحالی که تعدادی از نمایندگان مجلس ایران هدف از تغییرات در دولت آمریکا را «نشان از عزم جدی» دونالد ترامپ برای خروج از برجام یا افزایش فشار به ایران برای اصلاح توافق هسته‌ای دانستند یک نماینده ارشد مجلس شورای اسلامی هدف نهایی از انتصاب‌های اخیر در دولت آمریکا را «براندازی جمهوری اسلامی» دانست.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یکشنبه ۵ فروردین درمصاحبه با خبرگزاری ایسنا با اشاره به تغییر وزیر خارجه آمریکا و همچنین انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفت: اینها «نشان از اقدامات هدفمند دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران» دارد و «هدف نهایی آنها براندازی جمهوری اسلامی ایران است».

این نماینده مجلس «موضع منفی مقامات آمریکا در برابر توافق اتمی»، «اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران» و «اعتراض به برنامه‌های موشکی و اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه» را کاملا «در راستای طرح براندازی» توصیف کرد و گفت: دراین شرایط باید سیاست خارجی جمهوری اسلامی «انقلابی‌تر» شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حدود دو هفته پیش رکس تیلرسون را برکنار کرد و مایک پمپئو را به عنوان گزینه جایگزین او به کنگره معرفی کرد.

آقای ترامپ همچنین دو روز پیش ضمن تشکر از خدمات هربرت مک‌مستر اعلام کرد که جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حالی انتصابات اخیر در دولت آمریکا را «در راستای براندازی جمهوری اسلامی» دانسته است که یک عضو دیگر این کمیسیون گفته است که ایران در برابر مشکلات احتمالی دست به «اقدام متقابل» خواهد زد. مجتبی ذوالنور،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز یکشنبه گفت انتصاب جان بولتون «قطعا مشکلاتی برای ایران پیش خواهد آورد» اما جمهوری اسلامی «به تناسب» در برابر رفتارهای دونالد ترامپ و جان بولتون «اقدام متقابل» خواهد کرد.

یک روز پی‌تر نیز علاء‌الدین بروجردی، رئیس این کمیسیون، گفته بود در برابر انتصاب جدید جان بولتون در آمریکا باید رابطه با چین و روسیه تقویت شود.

جان بولتون که در دولت جرج بوش پسر برای مدتی کوتاه سفیر آمریکا در سازمان ملل بود به داشتن مواضع تند در قبال جمهوری اسلامی و کره شمالی شهرت دارد. او پیش‌تر گفته بود که دولت آمریکا باید از اقدام برای «تغییر رژیم» در ایران حمایت کند، چرا که چنین رویکردی «تنها راه‌ حل درازمدت» برای مقابله با تهدیدهای حکومت جمهوری اسلامی در خاورمیانه است.

با این حال مقام‌های دولت حسن روحانی هنوز به انتصاب جان بولتون واکنشی نشان نداده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی کارشناسان و تحلیل‌گران انتصاب آقای بولتون را «میخی دیگر بر تابوت برجام» توصیف کرده است.

از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس ایران، از جمله جلال میرزایی و جلیل رحیمی، روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری «خانه ملت»، هدف از انتصاب جان بولتون را «نشان از عزم جدی» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام یا «افزایش فشار به ایران برای اصلاح این توافق» دانستند.

همچنین شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از جمله جواد کریمی قدوسی و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نیز گفته اند که ادامه برجام بدون آمریکا ممکن نیست.

دونالد ترامپ که بارها از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بشدت انتقاد کرده گفته است در صورتی که «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام رفع نشود، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را دیگر تمدید نخواهد کرد.

مهلت اعلام شده توسط رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۲ ماه مه آینده یعنی ۲۲ اردیبهشت ۹۷ به پایان می‌رسد.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت، ایسنا، رویترز و رادیو فردا / ا.م / ج
XS
SM
MD
LG