لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

چهارمین آزمایش موشکی کره شمالی طی کمتر از دو هفته


تصویری آرشیوی از آزمایش موشکی کره شمالی
تصویری آرشیوی از آزمایش موشکی کره شمالی

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز دوشنبه ۲۷ دی دو فروند موشک دیگر به دریا شلیک کرده است، رخدادی که چهارمین آزمایش موشکی این کشور طی کمتر از دو هفته محسوب می‌شود.

اطلاعیه ارتش کره جنوبی می‌گوید که این موشک‌ها احتمالا از نوع بالستیک با برد کوتاه بوده‌اند که از فرودگاه پیونگ‌یانگ شلیک شده‌اند.

دفتر نخست وزیری ژاپن نیز در اطلاعیه خود احتمال داد که موشک‌ها از نوع بالستیک بوده باشند.

در این حال گارد ساحلی ژاپن با صدور اطلاعیه‌ای از کشتی‌هایی که در آب‌های مجاورت ژاپن حرکت می‌کنند خواست نسبت به شرایط هوشیار باشند. اما تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت به کشتی‌ یا هواپیما منتشر نشده است.

آزمایش تازه کره شمالی پس از پرتاب دو موشک در روزهای ۱۶ و ۲۲ دی انجام می‌شود که بنا بر ادعای پیونگ‌یانگ از نوع فراصوت بوده‌اند.

کره شمالی روز جمعه ۲۵ دی‌ ماه نیز اقدام به پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه‌بُرد از روی یک قطار به سمت اهدافی در ساحل شرقی کرد که به نظر می‌رسد به تلافی تحریم‌های دولت بایدن علیه پیونگ‌یانگ بوده باشد.

کره شمالی در ماه‌‌های اخیر آزمایش موشک‌های جدید خود را که به منظور غلبه بر دفاع موشکی در منطقه طراحی شده‌اند، افزایش داده است.

برخی کارشناسان معتقدند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، قصد دارد با ترفند آزمایش‌های موشکی ایالات متحده و همسایگان خود را تحت فشار بگذارد تا امتیازاتی را از آنها بگیرد.

اقدامات دولت جو بایدن برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای و تسلیحاتی کره شمالی از طریق گفت‌وگو طی یک‌سال گذشته ناموفق بوده است. با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده که واشینگتن کماکان به رویه دیپلماتیک خود در قبال کره شمالی متعهد است.

دولت بایدن روز چهارشنبه ۲۲ دی اولین تحریم‌های علیه حکومت کره شمالی را اعلام کرد.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG