لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

سپیده رشنو در پرونده جدید به شش ماه حبس و مجازات تکمیلی محکوم شد


سپیده رشنو در دادگاه ماه گذشته خود بدون حجاب اجباری حاضر شده بود
سپیده رشنو در دادگاه ماه گذشته خود بدون حجاب اجباری حاضر شده بود

سپیده رشنو، نویسنده و مترجم می‌گوید در پرونده جدید خود به شش ماه حبس تعزیری، پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی، ممنوعیت حضور یکساله در اینستاگرام و «امحاء و حذف دائمی صفحهٔ اینستاگرام فعلی» محکوم شده است.

خانم رشنو روز یکشنبه هفتم آبان در اینستاگرام نوشت که این حکم «سه سال و هفت ماه از پروندهٔ اول (اتوبوس تیرماه) را از تعلیق خارج می‌کند» و او با این حساب باید چهار سال و یک ماه حبس را تحمل کند.

او در انتها تأکید کرده که این حکم به دلیل آنکه او «به دنبال ابتدایی‌ترین حقوق انسانی» خود بوده، صادر شده است.

خانم رشنو پیش از این اعلام کرده بود که اتهامات او در پرونده جدید «تشویق به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام» است که «مصداق آن‌ها تنها پست اول صفحهٔ اینستاگرام‌ من است».

او که سه ماه پیش از مرگ مهسا امینی در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و شکنجه شده بود، روز ۱۰ مهرماه امسال با انتشار عکسی از خود بدون حجاب اجباری نوشت که با همین پوشش به همراه وکیلش در دادگاه حاضر می‌شود تا از خود دفاع کند.

این مترجم و ویراستار، خردادماه امسال خبر داد که بعد از احضار مجدد، با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده، اما «ممنوع‌الخروج از تهران» است.

او پیش از آن نیز اعلام کرده بود دانشگاه الزهرا او را به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرده است.

خانم رشنو سال گذشته پس از آن بازداشت شد که ویدئویی از اعتراض او به یک زن محجبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

این زن محجبه به نام رایحه ربیعی در اتوبوس به حجاب خانم رشنو ایراد گرفته و تهدید کرده بود که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد، تهدیدی که بلافاصله عملی شد.

سال گذشته و چند هفته پس از ابراز نگرانی گسترده از وضعیت نامعلوم او و به راه‌ افتادن طوفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست؟»، تلویزیون حکومتی ایران در یک گزارش، اعتراف اجباری او را نشان داد، در حالی‌ که آثار ضرب‌و‌جرح بر صورت او نیز دیده می‌شد.

سپیده رشنو پس از پخش اعتراف اجباری در تلویزیون و برگزاری اولین جلسه محاکمه‌اش هشتم شهریور سال گذشته با وثیقه هشتصد میلیون تومانی موقتاً آزاد شده بود.

محکومیت خانم رشنو در سال گذشته همچون بازداشتش با واکنش گسترده مردم و ناظران اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده بود.

منابع: اینستاگرام و رادیوفردا/ پ.م./ پ.پ.
XS
SM
MD
LG