لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۷

تلویزیون جمهوری اسلامی ویدئویی از سپیده رشنو نشان داد


سپیده رشنو، در فیلم اعتراف اجباری او که از تلویزیون حکومتی ایران پخش شده است
سپیده رشنو، در فیلم اعتراف اجباری او که از تلویزیون حکومتی ایران پخش شده است

چند هفته پس از ابراز نگرانی‌های گسترده از وضعیت نامعلوم سپیده رشنو، زن معترض به تذکر حجاب اجباری در اتوبوس، و به راه‌ افتادن توفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست؟»، تلویزیون حکومتی ایران در یک گزارش تصویری او را نشان داد.

در این گزارش که شامگاه شنبه، هفتم مرداد از برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد، در خلال روایت یکطرفه از درگیری لفظی یک متذکر حجاب اجباری و سپیده رشنو در اتوبوس، برای چند ثانیه خانم رشنو نیز در محلی استودیومانند در حال بیان جملاتی که دلخواه حکومت جمهوری اسلامی است، نشان داده می‌شود.

زمان و مکان این ویدئو از سپیده رشنو معلوم نست. او در این ویدئو با چهره‌ای تکیده دیده می‌شود و از ارسال فیلم این درگیری به مسیح علینژاد و یک فرد دیگر سخن می‌گوید.

سپیده رشنو، ۲۸ ساله، هنرمند، داستان‌نویس و ویراستار است که پس از اعتراض به رایحه ربیعی، زن محجبه‌ای که در اتوبوس درباره حجاب اجباری به او تذکر داد و او را تهدید کرده بود که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد، روز ۲۵ تیرماه بازداشت شد.

در هفته‌های گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت نامعلوم او پس از بازداشت و سکوت نزدیکان او ابراز نگرانی کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، سپیده رشنو از زمان بازداشت، از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده خود محروم بوده و همین موضوع بر دامنه نگرانی‌ها از وضعیت او افزوده بود.

در روزهای اول ماه مرداد ویدیویی از اعترافات اجباری زنی منتشر شد که خبرگزاری فارس مدعی بود سپیده رشنو است.

پس از پخش این ویدیو، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که زنی که در این فیلم دیده می‌شود و چهره او مات شده است، خانم رشنو نیست، بلکه زنی است که در اتوبوس با زن متذکر حجاب اجباری درگیر شده و دستش آسیب دیده بود.

پس از آن شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی یک توفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست» با انتقاد از بی‌خبری از محل بازداشت این زن هنرمند، خواستار پاسخگویی مقام‌های مسئول در این زمینه شدند.

در همین حال آرش صادقی، کنشگر مدنی و زندانی سیاسی پیشین، در توئیتی مکان فیلمبرداری ویدیوی اعترافات اجباری زنی را که سپیده رشنو خوانده شده بود «اتاق مخصوص اعترافات تلویزیونی (بند یک الف)» معرفی کرد. کنشگران مدنی و سیاسی زندانی از «بند یک الف» به‌عنوان یکی از بازداشتگاه‌های مخفی جمهوری اسلامی نام می‌برند.

انتشار ویدیوهای اعترافات اجباری از زندانیان سیاسی و کنشگران مدنی در رسانه‌های جمهوری اسلامی پیش از این بسیار سابقه دارد، اما در پی افزایش اعتراضات سیاسی و اجتماعی اخیر، پخش این ویدیوها از اعترافات اجباری شهروندان عادی نیز افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس ششم مرداد ویدیویی از اعترافات اجباری دو زن جوان که پیشتر ویدیوی واکنش آن‌ها به تذکر یک آخوند درباره حجاب در شبکه‌های اجتماعی به‌ طور گسترده منتشر شده بود، منتشر کرد.

محور اظهارات این دو زن که چهره آن‌ها فیلتر شده بود، انتقاد از مسیح علینژاد، فعال مدنی و منتقد سرسخت جمهوری اسلامی بود.

در این «اعتراف»، این دو زن گفتند که ویدیوی مربوط به درگیری لفظی‌شان با فرد معمم را مسیح علینژاد منتشر کرده است. این دو زن در این «اعترافات» هم‌چنین از «اهانت ناخواسته به تذکر روحانی» ابراز «ندامت» کردند.

بر اساس گزارش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی و رادیو فردا؛ ف.ع/ پ.پ
XS
SM
MD
LG