لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

۹ نفر در تیراندازی یک دانش‌آموز در مدرسه‌ای در بلگراد کشته شدند


والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ای که در آن تیراندازی صورت گرفته است در محل جمع شده‌اند
والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ای که در آن تیراندازی صورت گرفته است در محل جمع شده‌اند

مقامات دولت صربستان اعلام کردند یک نوجوان ۱۴ ساله صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت با برنامه‌ریزی قبلی به سوی همکلاسی‌های خود در مدرسه‌ای در شهر بلگراد تیراندازی کرد که در جریان آن هشت دانش‌آموز و یک نگهبان مدرسه کشته شدند.

پلیس بلگراد، پایتخت صربستان، گفت این دانش‌آموز ۱۴ ساله با استفاده از اسلحه پدرش در راهرو مدرسه به سوی نگهبان و سه دانش‌آموز دختر و سپس با ورود به کلاس تاریخ به سوی معلم و همکلاسی‌های خود تیراندازی کرد.

علاوه بر ۹ کشته، یک معلم و شش دانش‌آموز دیگر در بیمارستان بستری شده و جراحات برخی از آن‌ها خطرناک اعلام شده است.

پلیس بلگراد افزود که یک دانش‌آموز کلاس هفتم پس از تماس تلفنی با پلیس و اعتراف به تیراندازی در حیاط مدرسه بازداشت شده است ولی تحقیقات در مورد این حمله ادامه دارد.

فرمانده پلیس بلگراد گفت دانش‌آموز مهاجم دو اسلحه و دو بمب آتش‌زا همراه خود داشت و این حمله را از قبل برنامه‌ریزی کرده بود.

به گفته او، فرد مهاجم حتی اسم دانش‌آموزانی را که قصد داشت بکشد و کلاس درس آن‌ها در لحظه حمله را می‌دانست.

ماموران واحد ویژه پلیس بلگراد با کلاهخود و جلیقه‌های ضدگلوله خود را به محل حادثه رساندند و ساختمان مدرسه را محاصره کردند. دقایقی بعد اجساد کشته‌شدگان با خودروهای مخصوص به مرکز پزشکی قانونی منتقل شد.

وزارت کشور صربستان نیز ضمن انتشار تعداد کشته‌ها و مجروحان این حمله گفت که پدر دانش‌آموز مهاجم نیز بازداشت شده است.

به گفته مدیر مدرسه و مسئولان بیمارستانی که مجروحان به آن‌جا منتقل شده‌اند حال معلم بسیار وخیم است و پزشکان در حال جراحی ناحیه سر یکی از دانش‌آموزان هستند.

وزارت آموزش و پرورش صربستان سه روز عزای عمومی اعلام کرد که از روز جمعه آغاز می‌شود.

یکی از دانش‌آموزان دختر این مدرسه مهاجم را فردی ساکت و با نمرات خوب توصیف کرد که با سایر دانش‌آموزان رابطه چندانی نداشت و اخيرا در اين مدرسه ثبت‌نام کرده بود.

پدر یک دانش‌آموز دیگر گفت دخترش با مهاجم در یک کلاس بوده و آن‌طور که شنیده است او پس از ورود به کلاس تاريخ ابتدا به معلم و بعد بدون هیچ هدف مشخصی به سوی همه دانش‌آموزان حاضر در کلاس شلیک کرد.

در صربستان که قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه مالکیت اسلحه دارد تیراندازی‌های جمعی به ندرت اتفاق می‌افتد. اما به خاطر جنگ‌های ناحیه بالکان در دهه نود میلادی هنوز تعداد زیادی سلاح‌های غیرقانونی در دست مردم صربستان و کشورهای همسایه است.

مرگبارترین تیراندازی جمعی از آن زمان تاکنون در سال ۲۰۱۳ در روستایی در نواحی مرکزی صربستان روی داد که در جریان آن ۱۴ نفر کشته شدند. در سال ۲۰۰۷ نیز یک مهاجم مسلح در یکی از روستاهای شرق صربستان ۹ نفر را کشت و هفت نفر دیگر را مجروح کرد.

در سال ۲۰۱۵ در شهر سنتا مردی در جشن عروسی پسرش شش نفر از مهمانان را کشت و در سال ۲۰۰۷ نیز یک مهاجم مسلح به تفنگ نیمه اتوماتیک در شهر زیتیسته پنج نفر را در یک کافه به قتل رساند.

در تمامی موارد گذشته مهاجمان مردان بالغ بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG