لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

واکنش گسترده به مسمومیت دختران دانش‌آموز؛ آخوندی: جنگ بیولوژیک علیه کودکان


همزمان با ادامه بروز مسمومیت سریالی در دانش‌آموزان دختر در چندین شهر ایران، شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، اعم از چهره‌های سیاسی و مدنی، این اقدام را حمله «شیمیایی» و «بیولوژیک» خواندند.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر از نهم آذر در قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز در ده‌ها مدرسه در شهرهای قم، بروجرد، تهران، اردبیل، شاهین‌شهر و کرمانشاه در پی این مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.

پس از گذشت سه ماه و با وجود این که برخی نمایندگان مجلس این اقدام را «عمدی» خوانده‌اند، همزمان با کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع از سوی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و سکوت وزارت اطلاعات در این باره، فرمانده کل نیروی انتظامی مدعی شده که تاکنون در این باره «سرنخی» پیدا نشده است.

موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران تاکنون در چندین رسانه مطرح دنیا بازتاب داشته است.

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، از این موضوع با عنوان «جنگ بیولوژیک علیه کودکان» از سوی سپاه پاسداران نام برده و خواستار واکنش «بازدارنده‌»، «سریع»، «قاطع» و «موثر» اتحادیه اروپا شده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی، نیز در ادامه واکنش‌های خود به حملات زنجیره‌ای با گاز به مدارس دخترانه این اقدام را «حمله‌ شیمیایی» خوانده و افزوده است: «برای آدمکش‌ها بچه و بزرگسال تفاوتی ندارد.»

آتنا دائمی، کنشگر مدنی، نیز مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر را ادامه سلسله «جنایت» ‌های جمهوری اسلامی علیه دانش‌آموزان و مدارس خوانده است.

در همین حال برخی مادران نیز اعلام کرده‌اند که از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری خواهند کرد.

برخی کاربران نیز مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه را با حملات شیمیایی در جنگ ایران و عراق مقایسه کرده‌اند.

برخی هنرمندان نیز در واکنش به ناامن شدن مدارس کشور به‌دنبال حمله با گاز، طرح‌هایی را با هدف اعتراض به شرایط کنونی و حمایت از دختران منتشر کردند.

علیرضا قربانی، خواننده مطرح، نیز با انتشار طرحی در حساب کاربری خود، نوشته است:«دخترکان زیبای ایران حذف‌شدنی نیستند.»

مسمومیت سیستماتیک و فزاینده دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران تاکنون برخی واکنش‌های بین‌المللی را نیز در پی داشته است، از جمله ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این مسمومیت‌ها را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و خواستار تحقیق حکومت ایران در این باره شد.

XS
SM
MD
LG