لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

کشته شدن هفت اسرائیلی در تیراندازی یک مرد مسلح در اورشلیم؛ آمریکا محکوم کرد


نیروهای امنیتی اسرائیل در محل تیراندازی
نیروهای امنیتی اسرائیل در محل تیراندازی

وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه گفت در حمله مسلحانه به یک کنیسه یهودیان در اورشلیم (بیت‌المقدس شرقی)، دستکم هفت نفر کشته و ۱۰ نفر مجروح شدند.

پیشتر مقامات بیمارستانی شمار قربانیان این حمله را پنج نفر اعلام کرده بودند. پلیس اسرائیل این حادثه را یک «حمله تروریستی» توصیف کرده است.

پلیس می‌گوید، عامل این حمله ساعت ۲۰ و ۱۳ دقیقه از خودرو پیاده شده و به سوی افراد حاضر در مقابل کنیسه و سایر رهگذران تیراندازی کرد.

طبق این گزارش، فرد مهاجم به سمت محله فلسطینی بیت حنینا، چند صد متر دورتر، گریخت، اما در درگیری با نیروهای پلیس کشته شد.

رویترز می‌گوید٬ این کنسیه در محله «یعقوب نبی» در بیت المقدس شرقی قرار دارد که از نظر جامعه بین المللی منطقه اشغالی محسوب می‌شود. اسرائیل این منطقه را پس از جنگ سال ۱۹۶۷ به خاک خود الحاق کرد.

کاخ سفید نیز می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل تاکید کرد.

کاخ سفید اضافه کرده است، جو بایدن با «تروریستی» خواندن تیراندازی در شرق اورشلیم، آن را «حمله به جهان متمدن» دانست.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم در واکنش به تیراندازی در اورشلیم گفت، ایالات متحده این «حمله‌ تروریستی» را محکوم می‌کند.

او ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان بار دیگر بر تعهد آمریکا در قبال اسرائیل تاکید کرد.

حمله به این کنیسه یهودیان در حالی صورت گرفته است که مقامات فلسطینی روز پنجشنبه اعلام کردند در جریان حمله گسترده ارتش اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در جنين، در اراضی اشغالی کرانه باختری، دست‌کم ۹ فلسطینی از جمله یک زن ۶۰ ساله کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

حازم قاسم، سخنگوی حماس، در غزه به رویترز گفت که تیراندازی در بیت المقدس پاسخی به حملات اسرائیل به جنین است. اما گروه حماس مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

گروه جهاد اسلامی فلسطین نیز این حمله را مورد ستایش قرار داد، اما این گروه نیز مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

به دنبال درگیری‌ها در جنین، گروه‌های فلسطینی در غزه به سوی اسرائیل راکت پرتاب کردند و ارتش اسرائیل نیز به این حملات پاسخ داد.

ارتش اسرائیل بامداد جمعه اعلام کرد که حدود نیمه شب دو راکت از غزه شلیک شد که نیروهای اسرائیلی به تلافی آن اقدام به حمله هوایی کردند، اما پس از آن شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه سه راکت دیگر به اسرائیل شلیک کردند.

XS
SM
MD
LG