لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

شش ماه محرومیت از روزنامه‌نگاری، تاوان افشای آزار جنسی در فوتبال مشهد


تصویری از تیم نمازگزاران مساجد مشهد در روزنامه شهرآرا، سال ۱۳۹۶
تصویری از تیم نمازگزاران مساجد مشهد در روزنامه شهرآرا، سال ۱۳۹۶

مقامات قضایی خراسان رضوی خبر محرومیت «مربی متخلف» در یک مدرسه فوتبال در مشهد را تأ‌یید کرده‌اند.

دادستان انقلاب این استان در حالی ادعا کرده است که هیچ فرد و گروهی در برابر قانون از حاشیه امن برخوردار نیست که با گذشت سه هفته از افشای ماجرا، همچنان از افشای نام تیم مورد نظر جلوگیری می‌کنند.

در حالی که تعداد افشاگران بازداشتی بیش از خاطیان پرونده است، محمدحسین درودی گفت: «در تحقیقات همه‌‌جانبه شعبه بازپرسی، افراد دخیل با حضور در مرجع قضایی دفاعیات خود را ارائه کردند.»

مسیر تحقیقات دادستانی عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی به گونه‌ای طی شده که علاوه بر مربی متهم، برای سه خبرنگار و یکی از مسئولان اداره ورزش و جوانان مشهد نیز قرار تامین صادر شده است.

دو نفر از خبرنگاران، در شش ماه آینده حق فعالیت رسانه‌ای ندارند. مربی متهم نیز شش ماه از مربیگری محروم شده است.

دادستان که خانواده‌های معترض را در خصوص مصاحبه با رسانه‌ها تهدید کرده بود، می‌گوید: «مطابق تحقیقات، سند و مدرکی بر تعرض فیزیکی از سوی مربی نسبت به دانش‌آموزان این مدرسه فوتبال نزد دستگاه قضایی ارائه نشده و به اثبات نرسیده است.»

او توضیح نداده است که اگر تخلفی صورت نگرفته، محرومیت شش ماهه برای چیست و اگر مستحق محرومیت است، چرا قانون با خبرنگارانی که طبق وظیفه‌ شغلی‌شان رفتار کرده‌اند، مشابه مربی آزارگر برخورد کرده است؟

اول بهمن، جواد طاری‌بخش، گزارشگر فوتبال صداوسیما در مشهد، از تجمع اعتراضی خانواده‌ها در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی پرده برداشت. به نوشته او، پدران و مادران معترض، از آزار جنسی فرزندان‌شان توسط یکی از مربیان این باشگاه مطلع شده بودند.

طاری‌بخش که مدیر رسانه‌ای پدیده مشهد در لیگ برتر بود، در استوری اینستاگرام از این رسوایی یا عنوان «فاجعه‌ای دیگر برای فوتبال خراسان رضوی» یاد کرد.

رادیوفردا مطلع شد که این تیم «نمازگزاران مساجد مشهد» نام دارد و در دو صفحه مجزای اینستاگرامش، تصاویری از تیم‌های نونهالان و نوجوانان، همچنین مراسم مذهبی‌، زیارت و نماز جماعت در زمین فوتبال دیده می‌شود.

حمید سجادی وزیر ورزش از دستور به حراست این وزارتخانه برای «قاطعیت در برخورد با عاملین این اتفاق» خبر داد و گفت دو هفته است که در جریان این موضوع قرار دارد.

سجادی توضیح نداد که دلیل دو هفته سکوتش در قبال این پرونده چیست. سخنگوی فدراسیون فوتبال هم گفت از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفته‌اند.

احتمالاً بخشی از پنهانکاری مقامات قضایی و ورزشی به دلیل نگرانی از بازتاب عمومی در قبال اسم تیم است. اما قبلاً در قبال تیم‌هایی که نام‌شان برای حکومت حساسیت‌برانگیز نبود نیز همین محافظه‌کاری دیده شده است.

آزار جنسی تحت عنوان تیم نمازگزاران، یادآور رسوایی سال ۱۳۹۵ سعید طوسی قاری مشهور بود. آزار جنسی قاریان نوجوان توسط او، بازتاب جهانی داشت.

آن پرونده با توجه به عضویت طوسی در جسات قرآن علی خامنه‌ای، طبق توئیت محمود صادقی، نماینده وقت مجلس، با «مداخلات ناموجه مقامات قضایی» مختومه شد.

افشاگری رسانه‌های رسمی ایران از کودک‌آزاری و تعرض به نونهالان فوتبالیست از میانه دهه ۸۰ آغاز شد. اما به دلیل پنهانکاری مسئولان ورزش کشور و فقدان حساسیت نزد دستگاه قضا، هیچ گاه به نتیجه مشخصی نرسید.

XS
SM
MD
LG